flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги державне підприємство “Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68) по справі № 908/749/15-г

03 березня 2021, 14:04

Номер провадження справи 17/73/15

 

Господарський суд

  Запорізької області

 

УХВАЛА

 

22.02.2021 справа № 908/749/15-г

м. Запоріжжя

 

Суддя господарського суду Запорізької області Корсун В.Л., при секретарі судового засідання Василенко В.В., розглянувши заяву приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” за вих. від 15.01.21 № 3.5-28 про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказів від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г

 

за позовною заявою: приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС”, 49050, м. Дніпропетровськ, вул. Володі Дубініна, 8

до відповідача: державного підприємства “Донецька залізниця”, 83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68

про стягнення 18 367,08 грн.

 

заінтересована особа: акціонерне товариство “Українська залізниця”, 03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5

 

У засіданні приймали участь:

від позивача: не з’явився

від відповідача: не з’явився

заінтересована особа: не з’явився

 

ВСТАНОВИВ:

 

Рішенням господарського суду Запорізької області від 25.06.15 у справі № 908/749/15-г позовні вимоги приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” про стягнення 18 367,08 грн. основного боргу з державного підприємства “Донецька залізниця” задоволено повністю. Вирішено стягнути з державного підприємства “Донецька залізниця” на користь приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” 18 367,08 грн. основного боргу та 1 827,00 грн.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 12.08.15 апеляційну скаргу державного підприємства “Донецька залізниця” задоволено, рішення господарського суду Запорізької області від 25.06.15 у справі № 908/749/15-г скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволені позову приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” відмовлено. Крім того, вирішено стягнути з приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” на користь державного підприємства “Донецька залізниця” 913,50 грн. на відшкодування витрат по сплаченому судовому збору за звернення з апеляційною скаргою.

На виконання постанови Донецького апеляційного господарського суду від 12.08.15 у справі 908/749/15-г господарським судом Запорізької області 26.08.15 видано відповідний наказ.

Постановою Вищого господарського суду України від 02.12.15 касаційну скаргу приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” задоволено, постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.08.15 у справі № 908/749/15-г скасовано, а рішення господарського суду Запорізької області від 25.06.15 залишено в силі. Крім того, вирішено стягнути з державного підприємства “Донецька залізниця” на користь приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” 913,50 грн. судового збору за розгляд касаційної скарги.

На виконання рішення господарського суду Запорізької області від 25.06.15 та постанови Вищого господарського суду України від 02.12.15 у справі 908/749/15-г, господарським судом Запорізької області 12.01.16 видано відповідні накази.

12.02.21 до господарського суду Запорізької області від приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” надійшла заява від 15.01.21 № 3.5-28 про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказів від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г, а саме боржника - державне підприємство “Донецька залізниця” на його правонаступника - акціонерне товариство “Українська залізниця”.

Згідно з витягом з протоколу передачі справи раніше визначеному складу суду від 12.02.21 вказану заяву передано для розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 12.02.21 судом призначено заяву приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” від 15.01.21 № 3.5-28 про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказів від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г до розгляду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи на 22.02.21.

В судове засідання 22.02.21 учасники справи та заінтересована особа не з’явились, про причини такої неявки суд не повідомили. Про дату, час та місце судового засідання були повідомленні належним чином.

Розглянувши заяву ПрАТ “УКРЕНЕРГОТРАНС” за вих. від 15.01.21 № 3.5-28 про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказів від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г його правонаступником суд дійшов висновку, що вона підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Приватне акціонерне товариство “УКРЕНЕРГОТРАНС” обґрунтовує свою заяву тим, що підставою для звернення до суду з нею (заявою) є те, що юридична особа - державне підприємство «Донецька залізниця», що є боржником по справі № 908/749/15-г і виконавчих провадженнях № 50463085, № 50461385 (приєднаних до зведеного виконавчого провадження № 58957577), яке ведеться Мирноградським МВ ДВС Східного МРУ МЮ (м. Харків) з примусового виконання наказів у справі № 908/749/15-г, згідно до інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, перебуває в стані припинення. За приписами Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», акціонерне товариство «Українська залізниця» є правонаступником Державного підприємства «Донецька залізниця».

Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 104 ЦК України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилась, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно із ч. 3 ст. 3 Закону України «Про акціонерні товариства», акціонерне товариство може бути створене шляхом заснування або злиття, поділу, виділу чи перетворення підприємницького (підприємницьких) товариства, державного (державних), комунального (комунальних) та інших підприємств у акціонерне товариство. Товариство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дати його державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

У відповідності до ч. 15 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (в редакції, яка діяла на дату реєстрації АТ «Укрзалізниця»), злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Відповідно до ч. ч. 3, 6, 7, 9 ст. 2 Закону України «Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», товариство утворюється як акціонерне товариство, 100 % акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту) (ч. 3). Товариство є правонаступником усіх прав і обов’язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту (ч. 6). Оприлюднення затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється Товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб’єктів господарювання (ч. 7). Під час утворення Товариства, формування його статутного капіталу та припинення Державної адміністрації залізничного транспорту України і підприємств залізничного транспорту, у тому числі під час відступлення права вимоги, переведення боргу, проведення реорганізації, не застосовуються положення законодавства щодо: необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов’язанні (переведення боргу), якщо ін. не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України; права кредиторів вимагати у зв’язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов’язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами; проведення аудиторської перевірки фінансової звітності підприємств залізничного транспорту; проведення екологічного аудиту підприємств залізничного транспорту (ч. 8). Одночасно з прийняттям рішення про утворення Товариства Кабінет Міністрів України формує комісію з утворення Товариства, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, Державної адміністрації залізничного транспорту України, Фонду державного майна України, центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, профспілок, що діють у галузі. Комісія у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту Товариства для подання Кабінетові Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту. Розмір статутного капіталу Товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування (ч. 9).

Пунктом 2 розділу III «Перехідні та прикінцеві положення» цього Закону встановлено, що закони та ін. нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Державну реєстрацію акціонерного товариства «Укрзалізниця» здійснено 21.10.15.

Згідно зі Статутом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України «Питання публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» від 02.09.15 № 735, акціонерне товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, серед яких державне підприємство «Донецька залізниця». Товариство набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації в установленому законом порядку.

При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов'язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників. При цьому, в цій сукупності переходять усі окремі права та обов'язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов'язків, а усієї їх сукупності.

У процедурі реорганізації підприємств залізничного транспорту у формі злиття все майно, права та обов'язки державних підприємств, які припиняються, переходять до правонаступника - акціонерного товариства «Укрзалізниця». Держава не має права вилучити якусь частину майна, зокрема ту, що знаходиться на неконтрольованій території, і не передати її (частину) правонаступнику.

При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов'язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов'язків.

Таким чином, законодавець встановив для кредиторів юридичних осіб, які припиняються шляхом злиття, ін. гарантії захисту законних інтересів їх прав, аніж встановлені ст. ст. 105 та 107 ЦК України. Такий підхід зумовлений унікальним статусом АТ «Укрзалізниця» для економіки України як монополіста на ринку перевезень залізничним транспортом, будь-які процеси реорганізації якого не повинні перешкоджати роботі такого підприємства, зокрема перевезенням вантажів та пасажирів. Права кредиторів можуть вважатись належним чином захищеними закріпленням в ч. 6 статті 2 Закону України «Про особливості утворення АТ «Укрзалізниця» положень про правонаступництво АТ «Укрзалізниця» щодо усіх прав та обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

Відповідно до ч. 15 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (в редакції, що діяла станом на 21.10.15 (дата проведення державної реєстрації АТ «Укрзалізниця»), злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються в результаті злиття.

Законом про особливості утворення Укрзалізниці, постановою КМУ № 200 передбачено наступні передбачено наступні етапи проведення реорганізації: 1) інвентаризація майна юридичних осіб, які підлягають злиттю, та складання передавального акту; 2) затвердження статуту юридичної особи (АТ «Укрзалізниця»), 3) державна реєстрація АТ «Укрзалізниця»; 4) припинення державних підприємств залізничного транспорту.

Враховуючи, що відповідно до ч. 6. ст. 2 Закону про особливості утворення Укрзалізниці товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, правонаступництво не пов'язується з державною реєстрацією припинення підприємства залізничного транспорту, а кредиторам не надавалось право вимагати дострокового виконання вимог у порядку, передбаченому ст. 107 ЦК України, тобто всі їхні вимоги перейшли в повному обсязі до АТ «Укрзалізниця», датою виникнення універсального правонаступництва АТ «Укрзалізниця» щодо підприємств залізничної галузі, які припиняються шляхом злиття, слід вважати дату його державної реєстрації - 21.10.15, з якої воно фактично є правонаступником ДП «Донецька залізниця».

Такий висновок підтверджується і змістом ст. 3 Закону про особливості утворення Укрзалізниці, яким встановлено обмеження в діяльності Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств залізничного транспорту, що реорганізовуються. Закон передбачає, що з дня прийняття рішення КМУ про утворення АТ «Укрзалізниця» і до його державної реєстрації Державна реєстрація залізничного транспорту України, підприємства залізничного транспорту, господарські товариства, 100 % акцій (часток, паїв) яких належать державі та вносяться до статутного капіталу Товариства, не мають права без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту вчиняти правочини, які можуть призвести до відчуження майна, вартість якого становить більше 5 % балансової вартості активів державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту на день затвердження останнього балансового звіту; скорочувати чисельність працівників; здійснювати випуск цінних паперів, надавати позики; передавати нерухоме майно в оренду; передавати майно в заставу або безоплатне користування; придбавати акції (частки, паї) у статутному (складеному) капіталі господарських товариств.

Враховуючи, що такі обмеження встановлені саме до дати державної реєстрації АТ «Укрзалізниця», слід дійти висновку, що з дати державної реєстрації саме АТ «Укрзалізниця» має право на здійснення господарської діяльності та укладення відповідних правочинів, а не державні підприємства, які припиняються.

Стаття 5 Закону про особливості утворення Укрзалізниці передбачає, що АТ «Укрзалізниця» провадить діяльність, у тому числі пов'язану з державною таємницею, до отримання необхідних ліцензій та інших документів дозвільного характеру на основі відповідних документів, отриманих підприємствами залізничного транспорту, у межах строку їх дії. Отже, уже з дня державної реєстрації АТ «Укрзалізниця» мало право здійснювати будь-які види господарської діяльності, які потребували ліцензій чи дозволів, на підставі ліцензій та інших дозвільних документів, отриманих підприємствами залізничної галузі, які знаходилися в процедурі припинення, включаючи ДП «Донецька залізниця».

З огляду на викладене вище акціонерне товариство «Українська залізниця» є правонаступником державного підприємства «Донецька залізниця».

Аналогічна позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.20 по справі № 910/5953/17, в п. 64 якої зазначено, що АТ «Укрзалізниця» є правонаступником ДП «Донецька залізниця» з дати державної реєстрації АТ «Укрзалізниця» - 21.10.15.

Відповідно до ст. 52 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України), у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Частинами 1 і 2 ст. 334 ГПК України передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

За таких обставин, враховуючи встановлені вище обставини, наведені положення законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість заяви ПрАТ “УКРЕНЕРГОТРАНС” за вих. від 15.01.21 № 3.5-28 та наявність підстав для заміни боржника у виконавчих провадженнях № 50463085 та № 50463185 (приєднаних до зведеного виконавчого провадження № 58957577) з примусового виконання наказів господарського суду Запорізької області від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г, а саме державне підприємство “Донецька залізниця” його правонаступником – акціонерним товариством “Українська залізниця”.

Керуючись ст.ст. 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд

 

УХВАЛИВ:

 

Заяву приватного акціонерного товариства “УКРЕНЕРГОТРАНС” за вих. від 15.01.21 № 3.5-28 про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання наказів від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г задовольнити.

Замінити сторону виконавчих проваджень № 50463085 та № 50463185 (приєднаних до зведеного виконавчого провадження № 58957577) з примусового виконання наказів господарського суду Запорізької області від 12.01.16 по справі № 908/749/15-г, а саме: боржника - державне підприємство “Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) її правонаступником - акціонерним товариством “Українська залізниця”, 03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815).

Екземпляр ухвали про заміну сторони виконавчого провадження надіслати учасникам справи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею – 01.03.21 та може бути оскаржена відповідно до ст. ст. 255, 256 ГПК України.

 

Суддя                                                   В.Л. Корсун