flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До відома КП “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9) щодо прийняття рішення по справі № 908/3580/21

12 квітня 2022, 13:48

До відома КП “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9) щодо прийняття рішення по справі № 908/3580/21

 

 

номер провадження справи 17/224/21

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.02.2022                                                                                                 Справа № 908/3580/21

м. Запоріжжя

 

Господарський суд Запорізької області у складі судді Корсуна В.Л. розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників матеріали справи № 908/3580/21

 

за позовною заявою: публічного акціонерного товариства “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського району електричних мереж, 69030, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд. 14

адреса для листування: 70530, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Йогана Янцена, буд. 2-Б

до відповідача: комунального підприємства “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області, 70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9

про стягнення 54 082,38 грн.

 

СУТЬ  СПОРУ:

 

08.12.21 до господарського суду Запорізької області в системі «Електронний суд» надійшла позовна заява публічного акціонерного товариства “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського району електричних мереж (далі ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ) за вих. від 08.12.21 про стягнення з комунального підприємства “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (надалі КП “Житлосервіс” Оріхівської МР) заборгованості в розмірі 54 082,38 грн. за необліковану електроенергію.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, вказану позовну заяву передано для розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 13.12.21 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3580/21 у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (без виклику) учасників справи. Крім того, вказаною ухвалою судом зобов’язано позивача надати до суду докази сплати судового збору у розмірі 2 270,00 грн. відповідно до платіжного доручення від 24.11.21 № 27493.

Враховуючи положення ч. 1, ч. 4 ст. 116 та ст. 248 ГПК України, граничним строком розгляду цієї справи судом є 11.02.22 включно.

Частиною 1 ст. 251 ГПК України передбачено, що відзив подається протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Частинами 1-3 ст. 252 ГПК України визначено, що розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі. Розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через 30 днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом 30 днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи у порядку спрощеного провадження не проводиться.

Згідно із ч. 5 та ч. 7 ст. 252 ГПК України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше 5 днів з дня отримання відзиву.

Відповідно до ч. 8 ст. 252 ГПК України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Як свідчать наявні матеріали цієї господарської справи, клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін ні позивач, ні відповідач суду не надали. Докази зворотнього в матеріалах цієї справи відсутні.

Наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення підтверджується, що позивачем копію ухвали про відкриття провадження у даній справі отримано 21.12.21.

В обґрунтування своєї правової позиції позивач у своїй позовній заяві зазначає, що між сторонами укладено договір про постачання електричної енергії від 01.06.16 № 54 з подальшими змінами та доповненнями. 08.07.20 представниками ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ було проведено перевірку, а саме контрольний огляд засобів обліку електричної енергії будинку, який був переданий міською радою в оперативне управління відповідачу, що знаходиться за адресою м. Оріхів, вул.. Соборна (Тельмана), буд. 2. Внаслідок проведеної перевірки представниками ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ виявлено факт порушення ПРРЕЕ, а саме п.п. 7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ – самовільне підключення електроустановок струмоприймачів без наявності договору про розподіл (по об’єкту) до електромережі, що не є власністю ПАТ “Запоріжжяобленерго”, з порушення схеми обліку. Вказане порушення зафіксовано в акті про порушення від 08.07.20 № 10002509, копію якого надано відповідачу. У вказаному акті про порушення зазначено запрошення відповідача на засідання комісії з розгляду акту про порушення призначене на 29.07.20. Відповідач на засідання комісії не з’явився. Рішенням комісії з розгляду Актів, яке оформлене протоколом від 29.07.20 № 88, встановлено, що  порушення здійснено з вини споживача, що підпадає під п. 8.4.2.7. ПРРЕЕ та на якому (засіданні) було прийнято рішення про нарахування Споживачу вартості не облікованої електричної енергії, а саме, затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту про порушення ПРРЕЕ від 08.07.20 № 10002509 у розмірі 20 874 кВт.год. на суму 54 082,38 грн. за період з 08.07.19 по 08.07.20. За встановленими правилами роздрібного ринку електричної енергії період, відповідач заборгованість по акту про порушення не сплатив. Таким чином, позивач просить суд стягнути з відповідача на свою користь заборгованість за необліковану електричну енергію у розмірі 20 874 кВт.год. на суму 54 082,38 грн. за період з 08.07.19 по 08.07.20. 

03.02.22 до суду в системі «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення за вих. від 03.02.22, в яких представник позивача на виконання ухвали суду від 13.12.21 надає докази сплати судового збору, а саме платіжне доручення від 24.11.21 № 27493. 

Відзив на позов, або будь які заперечення від відповідача до суду не надійшли.

Згідно з безкоштовним витягом з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань отриманих судом з офіційного сайту Міністерства юстиції України (який долучено судом до матеріалів справи № 908/3580/21), станом на день прийняття позовної заяви до розгляду, місцезнаходженням КП “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області є: 70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9.

З метою належного повідомлення відповідача про дату, місце та час розгляду справи № 908/3580/21 господарським судом на юридичну адресу відповідача в порядку ст.ст. 12, 46, 120, 121, 176, 234, 247, 252 ГПК України направлявся екземпляр ухвали господарського суду Запорізької області від 13.12.21 про відкриття провадження у справі.

Однак, ухвала, яка надсилалась господарським судом на вказану адресу відповідача, від 13.12.21 про відкриття провадження у справі повернулась 21.12.21 у зворотньому напрямку на адресу суду із відміткою відповідного відділення “Укрпошта” - “адресат відсутній за вказаною адресою”.

Відповідно до ч. 3 ст. 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Згідно з п. 1 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є: день вручення судового рішення під розписку.

Таким чином, з урахуванням вимог чинного законодавства яким регламентовано строк розгляду справи, яка розглядається в порядку спрощеного позовного провадження (ст. 248 ГПК України протягом розумного строку, але не більше 60 днів з дня відкриття провадження у справі), відповідні процесуальні документи надіслані судом згідно з поштовими реквізитами відповідача.

Зазначене свідчить, що судом були вжиті всі залежні від нього заходи щодо належного повідомлення відповідача про розгляд справи № 908/3580/21.

Частиною 3 ст. 222 ГПК України визначено, що у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ч. 8 ст. 252 ГПК України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Наявні матеріали справи за № 908/3580/21 дозволяють розглянути справу по суті спору.

За таких обставин, спір  у справі підлягає вирішенню за наявними матеріалами.

Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв'язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято без його проголошення –11.02.22.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

 

ВСТАНОВИВ:

 

01.06.16 між відкритим акціонерним товариством “Запоріжжяобленерго” (Постачальник електричної енергії) та комунальним підприємством “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (Споживач) укладено договір на постачання електричної енергії № 54 (Договір).

Згідно з Розділу 1 Договору “Предмет Договору”, Постачальник електричної енергії продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача з приєднаною потужністю, зазначеною у додатку № 1 “Обсяги постачання електричної енергії споживачу”, а Споживач оплачує Постачальнику електричної енергії вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору. Точки продажу електричної енергії визначаються додатком № 2 “Точки продажу електричної енергії споживачу”.

Договором передбачено, що під час виконання умов цього договору, а також при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов'язуються керуватися чинним законодавством України та Правилами користування електричною енергією (п. 2.1 Договору).

На виконання Постанови НКРЕКП від 13.11.18 № 1415 “Про видачу ПАТ “Запоріжжяобленерго” ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом” ПАТ “Запоріжжяобленерго” видано ліцензію на право  провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності та анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.

Пунктом 4 цієї Постанови зазначено, що вона (Постанова) набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.19.

Починаючи з 01.01.19 між сторонами (позивачем та відповідачем) було укладено договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, який є публічним і оприлюднений на офіційному веб-сайті Оператора системи й встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з “Заявою - приєднання”.

Приєднання відбулось на умовах чинного договору про постачання електричної енергії від 20.09.07 за № 3812 щодо індивідуальних характеристик об’єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо згідно п. 4 Постанови НКРЕКП від 14.03.18 № 312.

Заява-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.19 підписана відповідачем 10.01.19.

Згідно з п. 6.2 договору, Споживач, зокрема, зобов'язується:

1) Виконувати умови цього договору.

2) Забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.

4) Узгоджувати з Оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.

Пунктом 8.7 договору визначено, що в разі виявлення представниками Оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором.

Акт про порушення підписується представником Оператора системи та Споживачем або представником Споживача. Представником Споживача є особа, яка знаходиться на території об'єкта споживача під час проведення перевірки та допустила представників Оператора системи до перевірки об'єкту. У разі відмови Споживача або представника Споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником Оператора системи та двома будь-якими незаінтересованими особами, за умови посвідчення їх осіб.

На підставі акта про порушення уповноваженими представниками Операторами системи під час засідання комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг не облікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Рішення комісії оформлюється протоколом. У разі, якщо при оформленні протоколу комісією було допущено механічні помилки (описки), то такі помилки усуваються шляхом оформлення комісією відповідних змін до протоколу. На засідання комісії про внесення змін до протоколу запрошується Споживач.

08.07.20 під час здійснення технічної перевірки електроустановки відповідача за  адресою Запорізька область, м. Оріхів, вул. Соборна, буд. 2 (житловий багатоквартирний будинок, який рішенням Оріхівської міської ради від 26.05.16 № 20 передано міською радою в оперативне управління відповідачу, що не заперечувалось відповідачем та матеріали справи іншого не містить) було виявлено порушення п.п. 7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, а саме: «Самовільне підключення електроустановок освітлення сходових клітин житлового будинку без наявності відповідного договору про розподіл електричної енергії до електричної мережі, що не є власністю ПАТ «ЗОЕ» з порушенням схеми обліку. Самовільне підключення виконано проводом АПВ (2,5 мм кв.) від внутрішньобудинкових мереж до струмоприймачів. Самовільне підключення виконано приховано в зачиненій електрошафі. Виявлено за допомогою технічного засобу інн-2. Порушення споживачу продемонстровано.»

Перевірка проводилась у присутності представника споживача – голови ліквідаційної комісії КП «Житлосервіс» Буслаєва І.В.

За результатами виявленого порушення та відповідно до п.п. 7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ було складено Акт про порушення ПРРЕЕ від 08.07.20 за № 10002509 (далі - Акт).

Представник споживача – голова ліквідаційної комісії КП «Житлосервіс» Буслаєва І.В. підписала вказаний Акт із зауваженням, а саме: «Самовільне підключення здійснено невідомими особами».

Також акт про порушення підписано трьома представниками оператора системи.

Згідно із п. 11 Акту про порушення, … комісія оператора системи з розгляду складеного Акта про порушення буде проводити засідання 29.07.20 за адресою вул. Й. Янцена, 2б в м. Оріхів. На засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. 

Другий екземпляр Акту про порушення від 08.07.20 № 10002509 з додатками отримано представником споживача – головою ліквідаційної комісії КП «Житлосервіс» Буслаєвою І.В.

У відповідності до п. 8.2.6 ПРРЕЕ, 29.07.20 відбулось засідання комісії з розгляду Акту про порушення від 08.07.20 № 10002509, яке оформлено протоколом засідання комісії з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ від 29.07.20 № 87, на якому (засіданні) було прийнято рішення про нарахування Споживачу вартості необлікованої електричної енергії, а саме, затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту про порушення ПРРЕЕ від 08.07.20 № 10002509 у розмірі 20 874 кВт.год. на суму 54 082,38 грн. за період з 08.07.19 по 08.07.20.

Відповідач не скористався своїм правом бути присутнім на засіданні комісії та не направив свого уповноважного представника.

На адресу відповідача супровідним листом за вих. від 31.07.20 № 1035 були направлені другий екземпляр Протоколу від 29.07.20 № 87, рахунок по акту про порушення від 08.07.20 № 10002509 на суму 54 082,38 грн. та квитанцію на оплату.

Згідно із пунктом 8.2.7 ПРРЕЕ, споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунку.

Споживачем сума вартості необлікованої електричної енергії в добровільному порядку не оплачена, що стало підставою для звернення з цим позовом до суду.

Оцінивши наявні у матеріалах справи документи (докази) суд дійшов висновку про наступне.

Згідно із ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1). Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків (ч. 2).

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1). У разі посилання учасника справи на невчинення ін. учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов’язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою (ч. 2). Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3).

Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1). Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2).

Згідно із ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1). Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються (ч. 2).

Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи (ст. 78 ГПК України).

Наявність обставини (ст. 79 ГПК України) на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування (ч. 1). Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч. 2).

У відповідності до вимог ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об’єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1). Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності (ч. 2). Суд надає оцінку (ч. 3) як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Статтею 26 Закону України “Про електроенергетику” унормовано, що споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України. Правила користування електричною і тепловою енергією для населення затверджуються Кабінетом Міністрів України

Відповідно до ст. 27 Закону України “Про електроенергетику”, правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є зокрема крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку.

У розумінні п. 1.1.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії (надалі - ПРРЕЕ):

- споживач електричної енергії - фізична особа, у т.ч. фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання;

- споживання електричної енергії - користування електричною енергією споживачем за допомогою електрообладнання для задоволення потреб споживача відповідно до укладених договорів;

- необлікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно;

- акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії;

- самовільне підключення - підключення та/або споживання електричної енергії без укладення договорів, передбачених цими Правилами, або підключення після відключення, несанкціоноване (непогоджене) оператором системи;

- струмоприймач - пристрій, призначений для перетворення електричної енергії в інший вид енергії.

Водночас, зі змісту інших положень ПРРЕЕ вбачається, що термін “споживач електричної енергії” необхідно застосовувати в значно ширшому значенні, оскільки він також розповсюджується і на осіб, які використовують електричну енергію без укладення договору на електропостачання. Тобто, дія ПРРЕЕ поширюється на осіб, які використовують електричну енергію на підставі договору так і на осіб, які в порушення цих   ПКЕЕ   споживають електричну енергію в позадоговірному порядку внаслідок самовільного підключення до електромереж.

При цьому, споживач електричної енергії, зокрема, зобов`язаний узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки (п. 5.5.5 ПРРЕЕ).

Пунктом 5.5.5. ПРРЕЕ визначено наступні обов`язки споживача: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих правил та умов договору; дотримуватись правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов, укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача; утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Перевіркою, проведеною 08.07.20 уповноваженими представниками позивача (його підрозділу) зафіксовано порушення відповідачем п.п. 7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, а саме: виявлено самовільне підключення електроустановок освітлення сходових клітин житлового будинку без наявності відповідного договору про розподіл електричної енергії до електричної мережі, що не є власністю ПАТ «ЗОЕ» з порушенням схеми обліку. Самовільне підключення виконано проводом АПВ (2,5 мм кв.) від внутрішньобудинкових мереж до струмоприймачів. Самовільне підключення виконано приховано в зачиненій електрошафі. Виявлено за допомогою технічного засобу інн-2. Порушення споживачу продемонстровано. 

Судом досліджено Акт та встановлено, що він містить зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти ПРРЕЕ та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків.

У відповідності до п. 2.1.2. ПРРЕЕ, Оператор системи зобов’язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи. Не допускається розподіл (передача) електричної енергії до точки розподілу електроустановки споживача за відсутності діючого договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з таким споживачем.

Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у т.ч. фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред'явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:

меж балансової належності;

перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у 2 примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи ін. органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або ін. особи, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов'язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.

Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.

Виходячи з наведеної норми присутність споживача, його представника або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об’єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи) та складання акту є обов’язковою.

На підтвердження факту дотримання постачальником електричної енергії наведеної вище норми права та присутності представника споживача під час проведення перевірки уповноваженими представниками позивача і складання акту, містить підпис представника споживача – голови ліквідаційної комісії КП «Житлосервіс» Буслаєвої І.В. в Акті про порушення від 08.07.20 № 10002509.

За таких обставин суд вважає, що перевірка та складання Акту про порушення від 08.07.20 № 10002509 відбулись відповідно до приписів чинного законодавства (які регламентують вказані питання). 

Відповідно до   ст. 174 Господарського кодексу України, господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, внаслідок заподіяння шкоди суб`єкту або суб`єктом господарювання, придбання або збереження майна суб`єкта або суб`єктом господарювання за рахунок іншої особи без достатніх на те підстав.

Відповідно до п. 8.2.6 ПРРЕЕ, на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. … Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

Рішення комісії оформлено протоколом від 29.07.20 за № 87.

Як вже зазначалось судом вище у тексті цього рішення, пунктом 8.2.7 ПРРЕЕ визначено, що споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунку.

Пунктом 8.3.18 ПРРЕЕ встановлено, що якщо споживач не згоден з рішенням, прийнятим за його зверненням/скаргою/претензією, він може оскаржити таке рішення шляхом звернення протягом 1 року з моменту його прийняття до Регулятора або енергетичного омбудсмена. Пропущений з поважної причини строк оскарження рішення може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу.

Відповідач доказів оскарження засідання комісії з розгляду Акту про порушення від 08.07.20 (оформленого протоколом від 29.07.20) в установлені строки та порядку суду не надав, тобто рішення комісії від 29.07.20 за № 87, яким було здійснено нарахування вартості недорахованої електричної енергії на суму 54 082,38 грн., набрало чинності, не оскаржено та не визнано не дійсним (не скасовано).

Розділом ХVІІ Закону України “Про ринок електричної енергії” від 13.04.17 № 2019-VІІІ визначено:

Пункт 21. Кабінету Міністрів України, центральним органам виконавчої влади, Регулятору протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Пункт 22. Нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України “Про електроенергетику”, діють до набрання чинності нормативно-правовими актами, затвердженими на виконання цього Закону.

Згідно із п.п. 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.    

Відповідно до п. 8.4.6. ПРРЕЕ, у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 6 - 8 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови виявлення місця підключення до відповідних мереж, про що зазначається в акті про порушення та позначається на схемі (крім випадків, передбачених цим пунктом).

В акті про порушення зазначаються відомості про дії представників оператора системи, вжиті для виявлення місця підключення (наприклад, використання спеціальних технічних засобів (із зазначенням їх типу та способу застосування), здійснення часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів та/або демонтажу приладів чи їх захисних панелей тощо).

У разі визнання споживачем факту здійснення самовільного підключення та ненадання оператору системи доступу до приміщень об'єкта споживача та/або дозволу здійснювати на його об'єкті демонтаж будівельних конструкцій та/або оздоблювальних матеріалів для виявлення місця підключення, про що зазначається в акті про порушення, положення цієї глави застосовуються без виявлення місця підключення. У цьому разі в акті про порушення зазначається ділянка електричної мережі, до якої здійснено самовільне підключення.

У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 5 - 8 пункту 8.4.2 цієї глави, зразки кабелів (проводів), через які було здійснено самовільне підключення, можуть вилучатися, про що робиться відповідний запис в акті про порушення. Місця вилучення зразків позначаються на схемі.

На підтвердження дотримання вищезазначених вимог Правил, при складанні Акту представниками позивача було виявлено самовільне підключення електроустановок освітлення сходових клітин житлового будинку без наявності відповідного договору про розподіл електричної енергії до електричної мережі, що не є власністю ПАТ «ЗОЕ» з порушенням схеми обліку. Самовільне підключення виконано проводом АПВ (2,5 мм кв.) від внутрішньобудинкових мереж до струмоприймачів. Самовільне підключення виконано приховано в зачиненій електрошафі. Виявлено за допомогою технічного засобу інн-2. Порушення споживачу продемонстровано. 

Постановою НКРЕКП від 18.07.19 № 1525 (яка набрала чинності 27.07.19) було внесено зміни до постанови НКРЕКП від 14.03.18 № 312 “Про затвердження ПРРЕЕ”, зокрема, щодо включення до ПРРЕЕ нової глави “Визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил”.

Розрахунок необлікованої електроенергії по Акту виконано згідно п. 8.4.12 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у п.п. 6-8 п. 8.4.2 цієї глави. Отже величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт год), розраховується за формулою

Wдоб.с.п. = Рс.п. * tвик.с.п.

- Рс.п. – потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами: у разі підключення до однієї фази – Рс.п. = І * Uнорм.фаз * cosg; у разі підключення до трьох фаз – Рс.п. = 3 * І * Uнорм.фаз * cosg;

- І – сила струму, що може протікати по колу самовільного підключення, визначена виходячи: з найменшого допустимого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, згідно з главою 1.3 ПУЕ, А;

з найменшої сили струму спрацювання комутаційних апаратів, що задіяні у схемі самовільного підключення до електричної мережі (за умови, що зазначена сила струму спрацювання менша сили струму, визначеної виходячи з поперечної площі перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, та допустимого тривалого струму, який може ними протікати згідно з главою 1.3 ПУЕ), А.

У разі непроведення вимірів поперечної площі перерізу всіх проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, потужність самовільного підключення (P с.п., кВт) визначається виходячи з допустимого тривалого струму, що може протікати через мінімальний діаметр електропроводки, згідно з положеннями глави 1.3 ПУЕ (за умови, що зазначена сила струму менша сили струму спрацювання комутаційних апаратів, що задіяні у схемі самовільного підключення до електричної мережі).

За згодою сторін сила струму може бути визначена виходячи із сили струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних на об'єкті споживача струмоприймачів на максимальну потужність або з максимальної сили струму навантаження струмоприймачів, підключених до схеми самовільного підключення на момент виявлення порушення, на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології;

- Uнорм.фаз – номінальна фазна напруга, кВ;

- cosg – косинус кута між фазною напругою U фаз та струмом навантаження, який протікає тією самою фазою, визначений на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології. У разі відсутності у представників оператора системи відповідних засобів вимірювальної техніки cosg приймається рівним 0,9;

- tвик.с.п. – час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу).

Відповідно до п.п. 3, п. 8.4.8. Правил, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил):

… 3) якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості, або установив пристрій, що занижує покази лічильника електричної енергії (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо), - з дня останньої технічної перевірки або допуску електроустановки споживача в експлуатацію, або набуття права власності чи користування на об'єкт (якщо технічну перевірку у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності (користування) на об'єкт до дати виявлення порушення не було проведено) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Відповідно до п. 8.4.12. ПРРЕЕ, час використання самовільного підключення протягом доби приймається рівним до 12 год. на добу, а у відповідності до п. п.п. 3, п. 8.4.8. Правил, строк нарахування становить не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

Таким чином, загальна кількість необлікованої електроенергії складає 20 874 кВт.год на загальну суму 54 082,38 грн.

Розрахунок вартості обсягу недорахованої електроенергії судом перевірено та визнано обґрунтованим і арифметично вірним, її розмір є доведеним залученими позивачем до справи доказами, а також відсутністю їх належного спростування з боку відповідача.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги задовольняються в повному обсязі.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України, до позовної заяви додаються документи, які підтверджують сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 3 Закон України “Про судовий збір” (із відповідними змінами) визначено, що за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством, справляється судовий збір.

Згідно із ст. 4 Закон України «Про судовий збір», судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Вбачається, що позовна заява за вих. від 08.12.21 надійшла до господарського суду Запорізької області 08.12.21, що підтверджується штампом канцелярії господарського суду Запорізької області від 08.12.21 № 3835/08-07/21 на 1 (першому) аркуші зазначеного позову.

А тому, судовий збір має справлятись у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2021 року. Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на 01.01.21, становить 2 270,00 грн. (Закон України «Про Державний бюджет на 2019 рік» від 23.11.18 № 2629-VIII).

Відповідно до п.п. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України “Про судовий збір”, ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру – 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Як свідчить зміст позовних вимог, ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ у прохальній частині своєї позовної заяви просить суд стягнути з КП “Житлосервіс” Оріхівської МР ЗО заборгованість в розмірі 54 082,38 грн. за необліковану електроенергію.

Отже, враховуючи зміст позовних вимог ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ та ціну позову, розмір судового збору у відповідності із п.п. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» повинен складатись з майнової вимоги та повинен становити 2 270,00 грн.

Однак, при винесені рішення по суті спору у цій справі судом встановлено, що позивачем до позовної заяви додано платіжне доручення від 24.11.21 № 27493 на суму 2 270,00 грн. про сплату судового збору за реквізитами: отримувач – ГУК у Зап.обл/м. Зап.Вознес./2203010; код банку отримувача (МФО) – 37941997; банк отримувача – Казначейство України (ел.адм.подат.); № рахунку – UA498999980313121206080008513.

Ухвалою суду від 13.12.21 судоми зобов’язано позивача надати до суду докази сплати судового збору у розмірі 2 270,00 грн. відповідно до платіжного доручення від 24.11.21 № 27493.

03.02.22 до суду в системі «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення за вих. від 03.02.22, в яких представник позивача на виконання ухвали суду від 13.12.21 надав докази сплати судового збору, а саме вищевказане платіжне доручення від 24.11.21 № 27493.

При перевірці сплати судового збору за подання ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ позовної заяви за вих. від 08.12.21 про стягнення з КП “Житлосервіс” Оріхівської МР заборгованість в розмірі 54 082,38 грн. за необліковану електроенергію, судом встановлено, що ПАТ “Запоріжжяобленерго” було сплачено судовий збір на розрахунковий рахунок Запорізького апеляційного суду.

А тому, з підстав викладених вище, судом констатується, що ПАТ “Запоріжжяобленерго” не сплачено судовий збір за подання вищевказаної позовної заяви за вих. від 08.12.21 щодо стягнення з КП “Житлосервіс” Оріхівської МР 54 082,38 грн. заборгованості за необліковану електроенергію.

Статтею 123 ГПК України визначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов’язаних з розглядом справи (ч. 1). До витрат, пов’язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; пов’язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; пов’язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов’язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду (ч. 3).

Цим рішенням господарським судом Запорізької області від 11.02.22 у справі № 908/3580/21 задоволено позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати, пов’язані з розглядом справи, покладаються, зокрема, у разі задоволення позову – на відповідача.

Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути з комунального підприємства “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання ПАТ “Запоріжжяобленерго” в особі Оріхівського РЕМ позовної заяви за вих. від 08.12.21 до господарського суду Запорізької області у розмірі 2 270,00 грн. 

Керуючись ст. ст. 11-15424673-808691, 123, 129210236-238240247-252 ГПК України, суд

 

ВИРІШИВ:

 

Позов задовольнити.

Стягнути з комунального підприємства “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9, код ЄДРПОУ 40116547) на користь публічного акціонерного товариства “Запоріжжяобленерго” (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд. 14, код ЄДРПОУ 00130926) борг за необліковану електричну енергію в розмірі 54 082 (п’ятдесят чотири тисячі вісімдесят дві) грн. 38 коп. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з комунального підприємства “Житлосервіс” Оріхівської міської ради Запорізької області (70504, Запорізька область, м. Оріхів, вул. Запорізька, буд. 9, код ЄДРПОУ 40116547) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів ГУК у Зап.обл/м.Зап. Вознес./22030101, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37941997, банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA768999980313131206083008513, код класифікації доходів бюджету 22030101, призначення платежу *;101;____(код клієнта за ЄДРПОУ для юридичних осіб); судовий збір, за позовом_____ (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Господарський суд Запорізької області (назва суду, де розглядається справа) – 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

 

Відповідно до ч.ч. 1. 2 ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено у апеляційному порядку відповідно до вимог ст.ст. 253-285 ГПК України.

У зв’язку із введенням із 05 год. 30 хв. 24.02.22 воєнного стану в Україні Указом Президента України від 24.02.22 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» через військову агресію Російської Федерації проти України … повний текст рішення складено 11.04.2022.

 

Суддя                                                                   В.Л. Корсун