flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

лДО УВАГИ!!! Учасників справи Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”, м. Запоріжжя по справі № 26/48/09 (808/4194/15). Справу розглядав суддя Черкаський В.І.

23 листопада 2022, 12:20

ДО УВАГИ!!! Учасників справи Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”, м. Запоріжжя по справі № 26/48/09 (808/4194/15). Справу розглядав суддя Черкаський В.І.

 

 

                                         номер провадження справи  23/2/14-29/68/16-21/37/17

 а

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

 

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

16.11.2022                                                                 Справа № 26/48/09 (808/4194/15)

м. Запоріжжя, Запорізька область

 

Господарський суд Запорізької області у складі судді Черкаського Володимира Івановича, при секретареві Садовій М.П., розглянувши в судовому засіданні матеріали справи 26/48/09 (808/4194/15)

 

За позовною заявою - Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” (пр. Соборний, буд. 3, м. Запоріжжя, 69600, код ЄДРПОУ 14313317)

до відповідача - Головного управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, 166, м. Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ ВП 44118663)

про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу № Ю/15/17 від 06.05.2015

 

Кредитори:

  1. Публічне акціонерне товариство “Запоріжжяобленерго”, м. Запоріжжя
  2. Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (69000, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 12, ІКЮО 41320207)
  3. Концерн “Міські теплові мережі”, м. Запоріжжя
  4. Комунальне підприємство “Водоканал”, м. Запоріжжя
  5. Товариство з обмеженою відповідальністю “Лауреола”, м. Запоріжжя
  6. Первинна профспілкова організація Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”, м. Запоріжжя
  7. Відкрите акціонерне товариство “Укртелеком” в особі Центру телекомунікаційних послуг м. Запоріжжя Запорізької філії ВАТ “Укртелеком”, м. Запоріжжя
  8. Товариство з обмеженою відповідальністю “Крісті АГ”, м. Запоріжжя (припинено)
  9. Товариство з обмеженою відповідальністю “ЮІС”, м. Запоріжжя
  10. Відкрите акціонерне товариство “Страхова компанія “Оранта Січ”, м. Запоріжжя
  11. Товариство з обмеженою відповідальністю “Запорізька міська енергетична компанія”, м. Запоріжжя
  12. Шевченківське об’єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69014, м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, 25-А, код ЄДРПОУ 41248959)
  13. Товариство з обмеженою відповідальністю “Пакіндустрія”, м. Запоріжжя
  14. Фізична особа-підприємець Грідіна Оксана Михайлівна, м. Запоріжжя (припинено)
  15. Публічне акціонерне товариство “Банк Кіпру”, м. Київ
  16. Державне агентство резерву України, м. Київ
  17. Товариство з обмеженою відповідальністю “Дата Майнінг Груп” (01054, м. Київ, вул. О. Гончара, буд. 52, офіс 31, ІКЮО 35945570)

Боржник - Запорізьке державне підприємство “Радіоприлад”, м. Запоріжжя

Розпорядник майна - Забродін О.М.

Учасники у справі:

  1. Південно-Східне міжрегіональне управління міністерства юстиції (м. Дніпро) (49027, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, б. 21-а, код ЄДРПОУ 43314918)
  2. Запорізька прокуратура з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері
  3. Державний концерн “Укроборонпром”

про банкрутство

 

                                                                                                   Суддя Черкаський В.І.

 

За участю представників сторін:

від ЗДП “Радіоприлад” - представник Гутарєва І.І., довіреність № 7 від 01.09.22

від ГУ ДПС у Запорізькій області - представник Бірюкова Ю.В., згідно витягу з ЄДР

 

СУТЬ СПОРУ:

 

25.01.2022 до Господарського суду Запорізької області від Запорізького окружного адміністративного суду надійшли матеріали справи № 808/4194/15.

Судом установлено, що ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.12.2021 справу № 808/4194/15 за позовною заявою Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу № Ю/15/17 від 06.05.2015 передано до Господарського суду Запорізької області для розгляду в межах справи № 26/48/09 про банкрутство Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” (пр. Соборний, буд. 3, м. Запоріжжя, 69600, код ЄДРПОУ 14313317).

Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 25.01.2022 відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, частини 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника справу № 808/4194/15 передано на розгляд судді Черкаського В.І.

У провадженні судді Черкаського В.І. знаходиться справа № 26/48/09 про банкрутство Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” (69600, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 3, код ЄДРПОУ 14313317).

Ухвалою від 02.02.2022 суд прийняв справу № 808/4194/15 до розгляду у межах провадження у справі № 26/48/09 про банкрутство ЗДП “Радіоприлад” та відкрив провадження з розгляду позовної заяви. Підготовче засідання призначене на 01.03.2022, 10 - 30.

Ухвалою від 01.03.2022 продовжено строк підготовчого провадження у справі відповідно до Конвенції про захист прав людини і основних свобод. Підготовче судове засідання відкладено.

Ухвалою суду від 06.09.2022 підготовче судове засідання призначено на 05.10.2022, 10 - 00.

Ухвалою суду від 05.10.2022 закрито підготовче провадження та призначене справу № 26/48/09 (808/4194/15) до судового розгляду по суті на 07.11.2022, 10 - 00.

Ухвалою суду від 07.11.2022 продовжено строк розгляду справи по суті відповідно до Конвенції про захист прав людини і основних свобод. Відкладено розгляд справи по суті на 16.11.2021, 10 - 00.

16.11.2022 до суду від позивача надійшли заперечення № 131-961 від 15.11.2022 (вх. № 14382/08-08/22 від 16.11.2022) проти клопотання відповідача про закриття провадження у справі. Заперечення прийняті судом до відома, копії документів приєднано до матеріалів справи.

Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, представник відповідача проти позову заперечив з підстав наданих у запереченнях.

У судовому засіданні 16.11.2022 винесено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про те, що повний текст рішення буде виготовлено протягом 5-ти днів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

 

УСТАНОВИВ:

 

У судовому засіданні 07.11.2022 представник відповідача до розгляду справи по суті заявив суду клопотання про закриття провадження у справі наступного змісту.

“На розгляді Господарського суду Запорізької області заходиться справа № 26/48/09 (808/4194/15) за позовною заявою Запорізького державного підприємства “РАДІОПРИЛАД” до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправною та скасування вимоги №Ю-15/17 від 06.05.2015 року.

Станом на 30.04.2015 року за даними ІКП платника ЗДП “Радіоприлад” (код ЕДРПОУ14313317) обліковувався борг (недоїмка) по єдиному соціальному внеску у розмірі 1 762 429, 06 гривень, яка складалась на підставі самостійного нарахування єдиного внеску та наданих звітів за 2015 рік.

Щодо вимоги від 06.05.2015 № Ю-15-17 у сумі 1 762 429, 06 гривень повідомляємо, що на теперішній час заборгованість у розмірі 1 762 429, 06 гривень сплачено платником самостійно у повному обсязі, відповідно п. 6 ст. 25 Закону України “Про збір та облік єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” із змінами і доповненнями та п. 6 п. 6.8 Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне страхування, затвердженої наказом Міністерства Фінансів України від 20.04.2015р. № 449 із змінами і доповненнями, за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску, погашаються суми недоїмки у порядку календарної черговості їх виникнення.

Вище зазначена вимога від 06.05.2015 року сплачена платником податків у серпні 2015 року.

До матеріалів справи долучено інтегровану картку платника Запорізьке державне підприємство “РАДІОПРИЛАД” (код ЄДРПОУ 14313317), згідно якої борг за оскаржуваною вимогою № Ю-15/17 від 06.05.2015 року сплачено платником самостійно у повному обсязі.

Тобто станом на сьогодні за даною справою відсутній предмет спору.

Згідно ч. 2 п. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) Господарський суд закриває провадження у справі, якщо: 2) відсутній предмет спору.

З урахуванням вище вказаного, керуючись Законом України від 08.07.2010 № 2464-6 “Про збір та облік єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” із змінами і доповненнями, Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне страхування, затвердженої наказом Міністерства Фінансів України від 20.04.2015р. № 449 із змінами і доповненнями, ст. ст. 42, 46, 231 ГПК України просить закрити провадження у справі № 26/48/09 (808/4194/15) за позовною заявою Запорізького державного підприємства “РАДІОПРИЛАД” до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправною та скасування вимоги № Ю-15/17 від 06.05.2015 року у сумі 1 762 429, 06 грн.”.

Відповідно до ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо: 1) спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства; 2) відсутній предмет спору; 3) суд встановить обставини, які є підставою для відмови у відкритті провадження у справі відповідно до пунктів 2, 4, 5 частини першої статті 175 цього Кодексу, крім випадків, передбачених частиною другою статті 175 цього Кодексу; 4) позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом; 5) після відкриття провадження у справі між сторонами укладено угоду про передачу спору на вирішення до міжнародного комерційного арбітражу або третейського суду, якщо тільки суд не визнає, що така угода є недійсною, втратила чинність або не може бути виконана; 6) настала смерть фізичної особи або оголошено її померлою чи припинено юридичну особу, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва; 7) сторони уклали мирову угоду і вона затверджена судом.

В обґрунтування клопотання відповідач посилається на те, що сума визначена вимогою № Ю-15/17 від 06.05.2015 року у сумі 1 762 429, 06 грн. сплачена платником самостійно у повному обсязі у серпні 2015 року.

Запорізьким держаним підприємством “Радіоприлад” заявлено позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вимоги про сплату боргу № Ю/15/17 від 06.05.2015, а саме - вимогу сплатити суму недоїмки зі сплати єдиного внеску у розмірі 1 762 429, 06 грн., а не стягнення суми, визначеної у вимозі.

Станом на момент винесення спірної вимоги № Ю/15/17 від 06.05.2015 заборгованість ЗДП “Радіоприлад” зі сплати єдиного внеску була відсутня, а тому, спір між сторонами не вичерпано.

Крім того, відповідачем не надано суду жодних доказів на підтвердження зазначених у клопотанні обставин.

Враховуючи вищевикладене, клопотання відповідача про закриття провадження у справі № 28583/6/08-01-13-03 від 04.11.2022 (вх. № 13793/08-08/22 від 07.11.2022) слід залишити без задоволення.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.

21 жовтня 2019 року введено в дію Кодекс України з процедур банкрутства. Частиною 4 Прикінцевих та перехідних положень встановлено, що з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”. Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 08.07.2009 у справі № 26/48/09 відкрито провадження у справі про банкрутство Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Наразі процедура розпорядження майном Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” триває, повноваження розпорядника майна виконує арбітражний керуючий Забродін О.М.

В обґрунтування заявлених вимог позивачем в позовній заяві зазначено, що 12.05.2015 року на ЗДП “Радіоприлад” за вх. № 830 надійшла вимога про сплату недоїмки № Ю- 15/17 від 06.05.2015 р. на суму 1 762 429, 06 грн.

ЗДП “Радіоприлад” подано до Головного управління ДФС у Запорізькій області скаргу № 131-927 від 21.05.2015 р.

15.06.2015 р. на адресу ЗДП “Радіоприлад” надійшло рішення про результати розгляду скарги від 06.05.2015 № 4275/7/0801-10-04-13, яким заступник начальника залишив вимогу № Ю- 15/17 від 06.05.2015 р. на суму 1 762 429, 06 грн. без змін.

ЗДП “Радіоприлад” подано до ДФС України скаргу № 131-1165 від 23.06.2015 року.

20.07.2015 року на адресу ЗДП “Радіоприлад” надійшло рішення про результати розгляду скарги від 16.07.2015 № 14834/6/99-99-10-01-07-15, яким голова ДФС України залишив вимогу Ю-15/17 від 06.05.2015 р. на суму 1 762 429, 06 грн. без змін.

Станом на 31.04.2015 року заборгованість відсутня, оскільки ДПІ у Комунарському районі починаючи з липня 2014 року не перевіряються призначення платежу по платіжним дорученням на перерахування єдиного внеску та відповідно не враховані всі перерахування, які надходять від підприємства та його відокремленого структурного підрозділу ЗТФ ЗДП “Радіоприлад” (код 25764081). Так наприклад, станом на 01.01.2015 року не враховані платіжні доручення на суму 520 472, 56 грн. У зв’язку з чим підприємством оскаржується в судовому порядку вимога про сплату недоїмки № Ю-15/17 від 05.11.2014 року та № Ю- 15/17 06.10.2014 року, № Ю15/17 від 02.02.2015 року.

Головне управління ДФС у Запорізькій області посилається в т.ч. і на Податковий кодекс України.

Ст. 15 Податкового кодексу України від 02.12.2010, № 2755-VІ (надалі - ПК України). та зазначає платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти І нерезиденти України, юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Проте не враховує, п. 36.4 ст. 36 Податкового кодексу України відповідно до якого виконання податкового обов’язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

Так, в ст. 19 Податкового кодексу України зазначено.

П. 19.1. Платник податків веде справи, пов’язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах.

П. 19.2. Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов’язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків - фізичною особою на представництво його інтересів та ведення справ, пов’язаних із сплатою податків, має бутті засвідчена відповідно до чинного законодавства,

П. 19.3. Представник платника податків користується правами, встановленими цим Кодексом для платників податків.

Відповідно до ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них. затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.

Отже, юридична особа (головне підприємство) є і позивачем, і відповідачем в суді і за свої відокремлені підрозділи, самостійно приймає рішення про виконання зобов’язань як на головному підприємстві, так і на своїх відокремлених підрозділах.

Також ст. 95 ЦК України передбачено, що представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, який здійснює представництво І захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.

Отже, відокремлені підрозділи не несуть самостійну майнову відповідальність В будь-якому випадку за дії та рішення представництва відповідальність несе підприємство яке створило своїм рішенням цей відокремлений підрозділ, не має при цьому значення те, що представництво має свій банківський рахунок, печатку чи фірмовий бланк.

Крім того, керівник відособленого підрозділу призначаються юридичною особою і діє на підставі виданої нею довіреності. Це означає, що відокремлений підрозділ не може діяти від свого імені і діє виключно від імені підприємства яке його створило.

Підрозділ не набуває будь-яких прав на майно в т.ч. і на грошові кошти, оскільки право власності на нього належить включно підприємству, яке наділяє ним представництво.

Так, відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” ЗТФ згідно діє на підставі положення, затверджено наказом № 431 від 27.09.1999 року та згідно з п. 1.5 Положення відповідає за зобов’язаннями ЗДП “Радіоприлад”.

Відповідно до п. 3.2 Керівництво фірмою здійснюється директором фірми, який призначається та звільняється з посади наказом директора ЗДП “Радіоприлад”. Директор фірми діє в межах повноважень, наданих директором ЗДП “Радіоприлад”. Повноваження надаються дорученнями, довіреністю, наказами, розпорядженнями, підписаними директором ЗДП “Радіоприлад”, цим Положенням.

Крім того, за платіжними дорученнями від 26.06.2014 року № 214, 211 від 21.08.2014 року № 263, 264, від 10.11.2014 року № 422, 423, від 18.11.2014 року № 345, 346, податковий орган зараховував в рахунок погашення недоїмки платежі які надійшли від Відособленого підрозділу Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” ЗТФ.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (надалі - закон № 2464), подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Порядок формування й строки подання звіту про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб і сумах нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування органам ПФУ (далі - звіт про ЕСВ) передбачені порядком № 22-2.

Отже, в звіті сформована нарахована сума єдиного внеску, виходячи з нарахування (утримання) виплат (доходу) за базовий звітний місяць, на які відповідно до закону № 2464 нараховується ЕСВ.

Таким чином, розрахунок, який надавався та на підставі якого сформована вимога, має суто інформаційний характер.

Відповідно до вимог п. 8 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. Вказана норма закону страхувальником дотримана.

А відповідно до п. 12 закону, за наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов’язаннями із сплати єдиного внеску зобов’язань із сплати податків, інших обов’язкових платежів, передбачених законом, або зобов’язань перед іншими кредиторами зобов’язання із сплати єдиного внеску виконується в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов’язаннями, крім зобов’язань з виплати заробітної плати (доходу).

ЗДП “Радіоприлад” не має перед ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області недоїмку, як це зазначено у вимозі, яка оскаржується.

Відповідачем подано заперечення № 1918/9/08-27-10 від 18.08.2015 на заявлені вимоги.

Відповідачем зазначено, що частиною 1 ст. 4 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі - Закон № 2464) визначено, що підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до зазначених норм, позивач є платником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464 платник єдиного внеску зобов’язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Платники єдиного внеску зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця (п. 8 ст. 9 Закону № 2464).

Як свідчить ч. 4 ст. 25 Закону № 2464 податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.

Відповідно до п. 3, 4 інструкції від 20.04.2015 № 449 “Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати судового внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” зареєстрованої в міністерстві юстиції України 07.05.2015 № 508/26953 у разі, якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску та/або борги зі сплати фінансових санкцій, органи доходів і зборів, протягом 5 робочих днів, наступних за календарним місяцем, у якому виникла або зросла недоїмка зі сплати єдиного внеску (заборгованість зі сплати фінансових санкцій) надсилають вимогу про її сплату. Вимога про сплату боргу формується на підставі актів документальних перевірок, звітів платника про нарахування єдиного внеску та облікових даних з карток особливих рахунків платників на суму боргу, що перевищує 10 грн.

За даними картки особового рахунку ЗДП “Радіоприлад” заборгованість станом на 30.04.2015 р. становить 1 762 429, 06 грн. На підставі цих даних сформовано вимогу від 06.05.2015 р. № Ю-15/17 зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування у сумі 1 762 429, 06 грн.

Згідно ст. 1 Закону України від 15 травня 2003 року № 755 ІV “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” відокремлений підрозділ юридичної особи це філія, інший підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Відповідно до ст. 15 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755- ІV “Платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом”.

ЗТФ ЗДП “Радіоприлад” (код 25764081) є відокремленим структурним підрозділом позивача та згідно повних відомостей про платника податків, обліковується як платник єдиного внеску.

Відповідно до п. 9 ст. 25 Закону зазначеної статті встановлено, що передача платниками єдиного внеску своїх обов’язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством.

Згідно з п. 87.7  ст. 87 ПКУ забороняється будь-яка уступка грошового зобов’язання або податкового боргу платника податків третім особам.

Відповідно до п. 8 Порядку № 609 у разі заповнення поля “Призначення платежу” з порушенням вимог, визначених у цьому Порядку, документ на переказ береться до виконання.

При цьому у разі якщо поле “Код платника” не відповідає коду платника в полі “Призначення платежу”, сплачені суми єдиного внеску зараховуються на код платника, що є власником рахунку.

В даному випадку згідно платіжних доручень в полі “код платника” зазначено - ЗТФ ЗДП “Радіоприлад” (код 25764081), в призначені платежу - ЗДП “Радіоприлад” (код 14313317), таким чином згідно Порядку грошові кошти зараховані на рахунок першого.

Отже, виходячи із вищевказаного позивач помилково вважає суми сплаченими та зараховує їх в погашення зобов’язань ЗДП “Радіоприлад” (14313317).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464 єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов’язкового державного соціального страхування в обов’язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Відповідно до п. 4.1- 4.2 Закону № 2464 звіт формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок. Звіт повинен містити основні дані про страхувальника та перелік таблиць звіту. Звіт формується страхувальником або відповідальною особою страхувальника та включає таблиці, що наведені у додатках 4-7 до цього Порядку.

Обов’язки платника єдиного внеску передбачені ст. 6 Закону № 2464, зокрема платники зобов’язані подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв'язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.

Згідно п. 3,11-12 ст. 9 Закону № 2464 обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

 У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Інформація яка зазначається в звіті подається до контролюючого органу, як достовірна та така, що засвідчена підписом і печаткою керівника та бухгалтера підприємства. Дані звіти містять імперативний характер, тобто узгоджені , як зобов’язання перед бюджетом.

Запорізьке державне підприємство Радіоприлад (ідентифікаційний код 14313317) зареєстровано як юридичну особу 02.07.1993, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 196399 серія А00 №196399 та з 25.03.1991 позивач зареєстрований як страхувальник та платник єдиного.

27.09.1999 створено Відособлений підрозділ ЗДП “Радіоприлад” Зовнішньоторгівельна фірма, без права юридичної особи, що підтверджується копією Довідки АА № 553541 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій.

Наказом Генерального директора Запорізьке державне підприємство Радіоприлад № 431 від 27.09.1999 затверджено положення “Про відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” Зовнішньоторгівельну фірму” (надалі - Положення). Згідно п. 1.1, 1.2 Положення Відособлений підрозділ Зовнішньоторгівельна фірма Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”, надалі “фірма”, утворено як відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”. Відповідно до п. 1.5 Положення відособлений підрозділ відповідає за зобов’язаннями ЗДП “Радіоприлад”. П. 3.1 Положення визначено, що фірма підпорядкована безпосередньо директору ЗДП “Радіоприлад”. Відповідно до п. 3.2 Керівництво фірмою здійснюється директором фірми, який призначається та звільняється з посади наказом директора ЗДП “Радіоприлад”. Директор фірми діє в межах повноважень, наданих директором ЗДП “Радіоприлад”. Повноваження надаються дорученнями, довіреністю, наказами, розпорядженнями, підписаними директором ЗДП “Радіоприлад”, цим Положенням.

Фірму (ідентифікаційний код 25764081) створено позивачем без права юридичної особи, що підтверджено довідкою АА № 553541 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ).

Як вбачається з матеріалів справи, єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування сплачувався позивачем через Відособлений підрозділ Зовнішньоторгівельна фірма Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”.

На підставі даних картки особового рахунку позивача відповідачем була сформована вимога за № Ю-15/17 про сплату боргу, відповідно до якої станом на 30.04.2015 заборгованість ЗДП “Радіоприлад” зі сплати єдиного внеску становить 1 762 429, 06 грн.

Частиною 1 ст. 67 Конституції України закріплено обов’язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку є Закон України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” від 08.07.2010 року № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).

У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464-VI єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов’язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону України № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов’язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Єдиний внесок, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464-VI нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України “Про оплату праці”, та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону № 2464-VI орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату. Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом. Платник єдиного внеску зобов’язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею. У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.

До матеріалів справи позивачем надані копії платіжних доручень за період з 26.06.2014 по 20.05.2015 про сплату єдиного соціального внеску позивачем через свій відокремлений підрозділ, які не були відображені в обліковій картці позивача, копії службових записок та реєстрів з вказівкою директора підприємства здійснити перерахування ЄСВ тощо.

Правила заповнення розрахункового документа при сплаті єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування передбачені Порядком заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 22.10.2013 № 609 (далі - Порядок).

Пунктом 1 Порядку визначено, що при сплаті (стягненні) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), здійсненні бюджетного відшкодування податку на додану вартість, поверненні помилково або надміру зарахованих коштів поле “Призначення платежу” розрахункового документа заповнюється таким чином: поле № 1: друкується службовий код (знак) “*” (ознака платежу); поле № 2: друкується розділовий знак “;”; друкується код виду сплати (формат ссс - тризначне число); поле № 3: друкується розділовий знак “;”; друкується один з нижченаведених реквізитів: а) код клієнта за ЄДРПОУ (доповнюється зліва нулями до восьми цифр, якщо значущих цифр менше 8); б) реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України, якщо платник через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомив про це відповідний орган Міністерства доходів і зборів України (далі - Міндоходів) і має відповідну відмітку у паспорті; в) реєстраційний (обліковий) номер платника податків, який присвоюється Міндоходів (завжди має 9 цифр); у разі здійснення платником податків - юридичною особою сплати за відокремлений підрозділ друкується код за ЄДРПОУ відокремленого підрозділу, за який здійснюється така сплата;

Згідно з пунктом 3 Порядку код виду сплати “101” - сплата суми податків і зборів/єдиного внеску.

Відповідно до пункту 8 Порядку у разі заповнення поля “Призначення платежу” з порушенням вимог, визначених у цьому Порядку, документ на переказ береться до виконання. При цьому вважається, що платник податків сплачує грошове зобов`язання (код виду сплати “101”).

Як вбачається з вищезазначених платіжних доручень, у полі “Призначення платежу” зазначено ідентифікаційний код 14313317, за яким зареєстрований ЗДП “Радіоприлад”, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, наявною в матеріалах справи та не заперечується сторонами. При цьому, відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” Зовнішньоторгівельна фірма має ідентифікаційний код 25764081.

Посилання представника відповідача на зазначення в платіжних дорученнях пробілів (пропусків) між словами та службовими знаками, суд розцінює як механічну помилку та не бере до уваги.

Зважаючи на викладене, суд вважає, що механічна помилка не може бути достатньою підставою для не зарахування сплаченого позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Крім того, суд вважає безпідставними доводи представника відповідача про те, що чинним законодавством не передбачена можливість сплати одним платником податків за іншого, оскільки відповідно до п. 36.4 ст. 36 ПК України виконання податкового обов’язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

При цьому, пунктами 19.1, 19.2 ст.19 ПК України встановлено, що платник податків веде справи, пов’язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах. Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов’язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків - фізичною особою на представництво його інтересів та ведення справ, пов`язаних із сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.

Статтею 95 Цивільного кодексу України передбачено, що представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, який здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.

Судом встановлено, що наказом ЗДП “Радіоприлад” № 137-к від 30.05.2008 Чередніченка О.Л. переведено на посаду заступника директора з ЗЄЗ, маркетингу та збуту - директора ЗТФ 154 та 18.06.2013 йому видані довіреності, які містяться в матеріалах справи, як на заступника директора, так і на директора ЗТФ, на представлення інтересів позивача у відносинах з усіма фізичними та юридичними особами, в т.ч. підприємствами та організаціями, правовими, адміністративними, господарськими та іншими установами, незалежно від їх форм власності та підпорядкування з усіх без винятку питань.

Крім того, в матеріалах справи містяться копії платіжних доручень, якими Відособлений підрозділ ЗДП “Радіоприлад” ЗТФ здійснив погашення заборгованості ЗДП “Радіоприлад”по ЄСВ і відповідачем ці кошти були зараховані та відображені у картці особового рахунку ЗДП “Радіоприлад”.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку щодо відсутності у відповідача правових підстав для не зарахування сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” ЗТФ сум єдиних внесків за позивача до облікової картки платника збору ЗДП “Радіоприлад” відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду позивача, у зв’язку з чим вимога про сплату боргу від 06.05.2015 № Ю-15-17 на суму 1 762 429, 06 грн. є протиправною та підлягає скасуванню.

При винесенні рішення судом також враховано, що судовими рішеннями Запорізького окружного адміністративного суду по справах № 808/9678/14 від 16.04.2015, № 808/9710/14 від 16.04.2015, № 808/1866/15 від 11.02.2016, № 808/2391/15 від 08.02.2017, які набрали законної сили, встановлено неправомірність не зарахування відповідачем сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” ЗТФ сум єдиних внесків за позивача до облікової картки платника збору ЗДП “Радіоприлад” відповідно до платіжних доручень.

Зазначеними судовими рішеннями встановлено неправомірність не зарахування відповідачем сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” ЗТФ сум єдиних внесків за позивача до облікової картки платника збору ЗДП “Радіоприлад” відповідно до платіжних доручень.

Таким чином, враховуючи встановлені судовими рішеннями обставини щодо неправомірного не відображення та не зарахування відповідачем сплачених Відособленим підрозділом ЗДП “Радіоприлад” ЗТФ сум єдиних внесків за позивача, а також те, що вимоги за попередні періоди скасовані, та як встановлено судом, кошти, що сплачувались та відображались в інтегрованій картці зараховувались на погашення неіснуючої недоїмки, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу № Ю-15/17 від 06.05.2015 в частині 1 762 429, 06 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 ГПК України судові витрати слід стягнути з відповідача.

Керуючись статтями 129, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

 

ВИРІШИВ:

 

Клопотання відповідача про закриття провадження у справі (вх. № 13793/08-08/22 від 07.11.2022) залишити без задоволення.

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати вимогу ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області про сплату боргу (недоїмки) № Ю-15-17 від 06.05.2015.

Стягнути з Головного управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, 166, м. Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ ВП 44118663) на користь Запорізького державного підприємства “Радіоприлад” (місцезнаходження: пр. Соборний, 3, м. Запоріжжя, 69600, код ЄДРПОУ 14313317) судові витрати у розмірі 487 (чотириста вісімдесят сім гривень) грн. 20 коп.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

 

Копію рішення направити сторонам.

 

Повне рішення буде складено протягом п’яти днів.

Відповідно ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 256, пп. 17.5 п. 17 розділу XI Перехідних положень ГПК України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення.

 

Розмістити повний текст рішення на сайті господарського суду Запорізької області (https://zp.arbitr.gov.ua/sud5009/gromadyanam/advert/).

 

Повний текст рішення, відповідно до ст. 233 ГПК України, складено 22.11.2022.

 

 

 

Суддя                                                                           Володимир ЧЕРКАСЬКИЙ

 

 

 

ДО УВАГИ!!! Учасників справи Запорізького державного підприємства “Радіоприлад”, м. Запоріжжя по справі № 26/48/09 (808/4194/15).