flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги позивача, відповідача у справі № 908/825/21(908/559/23) – рішення суду

19 червня 2023, 14:51

  номер провадження справи  26/10/21         

      р

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

 

 09.05.2023                                                                      Справа №  908/825/21(908/559/23)

 м.Запоріжжя Запорізької області  

 

Суддя Юлдашев Олексій Олексійович, розглянувши матеріали справи

за позовом Приватного акціонерного товариства “Укрпластик”, с. Люцерна, Вільнянський район, Запорізька область

до відповідача Головного управління ДПС у Запорізькій області Державної податкової служби України, м. Запоріжжя

 

про визнання дій протиправними та скасування наказу

 

в межах справи № 908/825/21

 

про банкрутство - Приватного акціонерного товариства “Укрпластик”, с. Люцерна, Вільнянський район, Запорізька область

Кредитори – 1/ Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Лайт фінанс", код ЄДРПОУ 39872035 (03150, м. Київ, вул. Червоноармійська, 129)

2/ Товариство з обмеженою відповідальністю “ФК СВ Кепітал”, код ЄДР 41734589 (01042, м.Київ, вул.Іоанна Павла ІІ, 20)

3/ Товариство з обмеженою відповідальністю “ОКЛАНД-ТРАНСПОРТ”, код ЄДР 42381166 (03115, м. Київ, пр. Перемоги, 121-А)

4/ Товариство з обмеженою відповідальністю “Хегельманн Транспорте Юкрейн”, код ЄДР 41556200 (04073, м. Київ, пр. Степана Бандери, 9, офіс 3-503)

5/ Дочірнє транспортно-експедиційне підприємство “ІСТ-ЗАХІД”, код ЄДР 30822981 (79000, м. Львів, вул. В. Великого, 29)

6/ Товариство з обмеженою відповідальністю “ТРАНСПОРТНЕ АГЕНТСТВО ОКЛАНД ТЛС”, код ЄДРПОУ 32919587 (03115, м. Київ, вул. Перемоги, 121-А, літера А)

7/ Акціонерне товариство “КРЕДОБАНК”, код ЄДРПОУ 09807863 (79026, м. Львів, вул. Сахарова, 78)

8/ “ROTOFLEX AG” (Акціонерне товариство “РОТОФЛЕКС”), ідент.код СНЕ-107.909.544 (2540, вул. Лебернштрассе, 40, м. Гренхен, Швейцарія; адреса для листування: 04071, м. Київ, вул. Воздвиженська, 14, офіс 18)

9/ Публічне акціонерне товариство Акціонерний банк “Укргазбанк”, код ЄДРПОУ 23697280 (03087, м. Київ, вул. Єреванська, 1; адреса для листування: 01030, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 16-22)

10/ Товариство з обмеженою відповідальністю “Ліндстрем”, код ЄДРПОУ 34355058 (02094, м. Київ, вул. Віскозна, 8)

11/ Акціонерне товариство “Державний експортно-імпортний банк України”, код ЄДРПОУ 00032112 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 127)

 

За участю (найменування сторін та інших осіб, що беруть участь у справі):

Позивач

Шелест Юлія Вікторівна (в режимі відеоконференції) - ордер серія АІ № 1374537 від 04.04.2023 року

Відповідач

Гришун О.О. (в залі суду) - службове посвідчення РЕ№000549 від 05.04.2021 року

 

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

 

      Ухвалою суду від 02.03.2023 прийнято позовну заяву Приватного акціонерного товариства “Укрпластик” до відповідача -  Головного управління ДПС у Запорізькій області Державної податкової служби України до розгляду в межах справи №908/825/21 про банкрутство позивача, відкрито провадження з розгляду позовної заяви. Ухвалено розглядати позовну заяву за правилами загального позовного провадження з урахуванням особливостей, визначених Кодексом України з процедур банкрутства. Підготовче засідання призначено на 23.03.2023р. о 10-15.  

         До суду 22.03.2023 надійшло клопотання відповідача про закриття провадження у справі.

             Ухвалою суду від 23.03.2023 відкладено підготовче засідання на 13.04.2023р. о 10-15; зобов’язано позивача  надати суду відзив на клопотання відповідача про закриття провадження у справі.

             Ухвалою від 13.04.2023 у задоволенні клопотання відповідача - Головного управління ДПС у Запорізькій області про закриття провадження у справі – відмовлено; закрито підготовче провадження у справі №908/825/21 (908/559/23) з розгляду позовної  заяви  Приватного акціонерного товариства “Укрпластик” до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання дії протиправними та скасування наказу, та призначено справу до розгляду по суті на 09.05.2023 об 11-30 год.

      Позивач просить суд визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо проведення документальної позапланової перевірки на підставі Наказу від 07.12.2022 року №1236-п; скасувати Наказ від 07.12.2022 року №1236-п.

          Відповідач у відзиві на позовну заперечує проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві.

     У судовому засіданні 09.05.2023р. судом, в порядку   ст. 240 Господарського процесуального кодексу України,   оголошено вступну та резолютивну частини рішення, а також, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.

      Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд, -

УСТАНОВИВ:

 

         За приписами ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства спори, стороною в яких є боржник, розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

 Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.

     Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України.

      Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.

         Згідно наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.10.2021 № 3047-п з 18 жовтня 2021 року призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПРАТ “УКРПЛАСТИК” (код за ЄДРПОУ 00203588) з питань дотримання вимог податкового законодавства з 01.01.2017 по 22.10.2021, валютного законодавства за період з 01.01.2017 по 22.10.2021 з питань єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2017 по 22.10.2021, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 22.10.2021.

         З метою вручення наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.10.2021 № 3047-п, ознайомленням з направленнями на перевірку від 18.10.2021 №№ 4906, 4905 та проведення перевірки працівниками відділу перевірок інших галузей економіки управління податкового аудиту 18 жовтня 2021 року здійснено вихід на податкову адресу платника податків, а саме: 70037, ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСТЬ, ВІЛЬНЯНСЬКИЙ РАЙОН/М.ВІЛЬНЯНСЬК Р-Н, С. ЛЮЦЕРН А, ВУЛ. СОНЯЧНА, БУД. 9-А. За результатами виходу встановлено, що за вказаною юридичною адресою підприємство (посадові особи платника податків або його законні (уповноважені) представники) відсутнє, у зв’язку з чим провести перевірку, визначену наказом Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.10.2021 № 3047-п, було не можливим.

          У відповідності до вимог п.п.1.4.5 п.1.4 Порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затвердженого наказом ДПС України від 04.09.2020 № 470, складено акт від 18.10.2021 №2317/08-01-07-04/00203588 “про неможливість проведення перевірки у зв язку з відсутністю підприємства (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених)) представників за податковою адресою”.

     Для встановлення місцезнаходження посадових (уповноважених) осіб ПРАТ “УКРПЛАСТИК” (код за ЄДРПОУ 00203588) працівниками відділу перевірок інших галузей економіки управління податкового аудиту до ГУ ДФС у Запорізькій області направлено запит від 18.10.2021 № 8318/7/08-01-07-04-06. Отримано відповідь ГУ ДФС у Запорізькій області від 26.10.2021 №3607/7/08-97-04-05 - місцезнаходження не встановлено.

         Тобто, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області були проведені всі заходи для проведення документальної перевірки в період порушення справи про банкрутство.

    Постановою господарського суду Запорізької області від 29.04.2021 ПРАТ “УКРПЛАСТИК” визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру.

         Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 17.02.2022 визнано кредиторські вимоги Банку до боржника в сумі 436 330 649,57 грн.

     Ухвалою Касаційного апеляційного господарського суду від 28.11.2022 зупинено касаційне провадження у справі №908/825/21 до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного суду судових рішень у справі №910/4518/16.

       Пунктом 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України передбачено “Документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом”.

       Пунктом 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України передбачено “Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу

виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

          У разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 цього Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу”.

           Пунктом 69.2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України визначено: “Документальні позапланові перевірки, які були розпочаті на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктом 78.1.7 статті 78 цього Кодексу, та/або за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням обставин, наведених у цьому підпункті, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом, копія якого надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки”.

          У зв’язку з визнанням ПРАТ “УКРПЛАСТИК” банкрутом та дотриманням безпечних умов під час проведення перевірки, ГУ ДПС у Запорізькій області було винесено наказ щодо проведення з 09.01.2023 відповідно до вимог п.п.78.1.7 п.78.1 ст.78, ст.79 Податкового кодексу України документальної позапланової невиїзної перевірки ПРАТ “УКРПЛАСТИК” з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2017 по 13.01.2023, валютного законодавства за період з 01.01.2017 по 13.01.2023, з питань єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 13.01.2023, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 13.01.2023.

         З урахуванням вимог п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України, повідомлення та копію наказу від 07.12.2022 № 1236 надіслано за місцезнаходженням ліквідатора: 04071, м. Київ- 71, а/с 71 з одночасним надсиланням на електронну пошту. Відповідно до корінця поштового повідомлення копія наказу отримана 20.12.2022, а саме до початку перевірки.

           Правомірність винесення наказу про проведення перевірки.

        Процедура зняття з обліку платників податків у контролюючих органах визначено ПКУ; розд. XI “Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року №1588 (далі - Порядок №1588); Законом України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” від 08.07.2010 №2464-VI, розд.VІ Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 року №1162 (далі Порядок №1162).

           У зв’язку із припиненням юридичної особи, контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені розд.VІ Порядку №1162.

         У зв’язку із припиненням юридичної особи, контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені розд. XI Порядку №1588, у разі одержання хоча б одного з таких відомостей (документів) (п.11.5 Порядку №1588):

- заяви за формою N 8-ОПП відплатника податків, поданої згідно з пунктами 11.2 – 11.4 цього розділу;

- відомостей з Єдиного державного реєстру про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи;

- відомостей з Єдиного державного реєстручи ЄДРПОУ про припинення (закриття) відокремленого підрозділу;

- судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, змін у мети установи, реорганізацію платника податків.

         При отриманні першого з документів про ліквідацію або реорганізацію платників податків робиться запис у журналі за формою N 6-ОПП.

          До зняття з обліку юрособи як платника податків, ліквідатор зобов’язаний здійснювати розрахунок зобов’язань щодо таких податків, зборів, обов’язкових платежів, сплачувати їх і подавати відповідну звітність. При цьому, ліквідатор складає та подає до органів ДПС податкову звітність за останній звітній період до затвердження ліквідаційного балансу. Ліквідатором складається проміжний ліквідаційний баланс та ліквідаційний баланс. Ліквідаційний баланс після його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію особи, подається до органу ДПС за основним місцем обліку платника.

           Після отримання від держреєстратора відповідних відомостей з ЄДР про припинення юрособи, ДПС проводить передбачену законодавством позапланову документальну перевірку платника щодо правильності нарахування та сплати податків, зборів, підстави для проведення якої визначено пп.78.1.7 ПКУ.

          Законом України від 14.07.2020 року №786-ХІ, що набрав законної сили з 08.08.2020, зокрема внесено зміни до п.52-2 підр.10 розділу XX ПКУ в частині зняття мораторію на проведення документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп.78.1.7 ПКУ.

           Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 31 січня 2018 року по справі № 911/2510/17 зазначається наступне.

            “...Частиною 7 статті 111 ЦК України передбачено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, ліквідаційна комісія (ліквідаторі забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

          До моменту затвердження ліквідаційного балансу, ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів. Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

         Відповідно до частини 8 статті 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

          Частиною 10 статті 111 ЦК України встановлено, що до затвердження ліквідаційного балансу, ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів. Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

          Судом зазначено, що Статтею 78 Податкового кодексу України, передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків”.

          Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 06 липня 2022 року по справі № 908/564/21 зазначається наступне:

         “....скасовуючи ухвалу суду першої інстанції, апеляційний суд також зазначив, що ТОВ не було надано фінансової звітності, не забезпечено проведення контролюючим органом податкової перевірки, проведення якої передбачене п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, що в свою чергу підтверджує неналежне виконання повноважень ліквідатором, а також господарським судом його функцій у ліквідаційній процедурі.

          Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21 липня 2021 року по справі № 910/1469/20 зазначено наступне:

       “Колегія суддів зазначає, що норми чинного податкового законодавства та законодавства про банкрутство не містять заборони щодо проведення податковим органом перевірки боржника після визнання останнього банкрутом.”

       Відповідно до п.78.4.ст.78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

      Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

      Відповідно до пункту 42.2. статті 42 Податкового кодексу України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієїстатті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

         Водночас, не виявлення боржника або його посадових осіб за його місце знаходженням не звільняє контролюючий орган від обов'язку здійснення повідомлення платника податків про проведення перевірки, шляхом надіслання поштою відповідного рекомендованого листа з повідомленням про вручення.

       Суд зазначає, що перехід боржника до ліквідаційної процедури не перешкоджає податковим органам, вжити заходів щодо перевірки діяльності боржника на предмет наявності (відсутності) у нього заборгованості зі сплати податкових платежів, оскільки податковим законодавством України не визначається стадія процедури банкрутства, у якій така перевірка повинна бути проведена.

          Аналогічна правова позиція, викладена у постанові Касаційного господарського Суду у складі Верховного Суду від 11.01.2022 у справі № 922/2543/20.

          Відповідно до п.20.1.4 ст.20 ПКУ, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:

- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

          Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (75.1. ст..75 ПКУ).

          Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншоїзвітності, регістрів податкового та бухгалтерсько гообліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатоюподатків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленному законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків (пп.75.1.2. п.75.1 ст.75 ПКУ).

       Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом (пп.75.1.2. п.75.1 ст.75 ПКУ).

     Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу (пп.75.1.2. п.75.1 ст.75 ПКУ).

         Відповідно до п.78.1.7ст..78 ГІКУ, документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо:

- розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

          Відповідно до п.79.1 ст. 79 Податкового кодексу України “Особливості проведення документальної невиїзної перевірки”, документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником абоуповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.

           Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті

пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу, документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

          Згідно із вимогами п.79.2. ст.79 ПК України, документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

          Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.

           Відповідно до п.79.3. ст.79 ПК України, присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова.

         Отже, контролюючим органом не порушувались вимоги Податкового кодексу України щодо призначення документальної позапланової невиїзної перевірки та винесення наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 07.12.2022 року №1236-п “Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПрАТ “Укрпластик”.

           Стосовно посилання позивача на порушення контролюючим органом строків давності, визначених п. 102.1 ст. 102 Податкового кодексу України щодо періоду, який може бути охоплений перевіркою, суд зазначає наступне.

        Законом України від 17 березня 2020 року № 533-ІХ “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”, який набрав чинності 18 березня 2020 року, до ПК України внесено зміни. Зокрема, підрозділ 10 розділу XX “Перехідні положення” доповнено пунктами 52-1 - 52-5. Згідно з нововведеним пунктом 52-2 законодавець установив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.

        Цим же пунктом встановлено, що на період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

           Законом № 591-IX до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” ПК України внесені зміни, які набрали чинності 29 травня 2020 року. Згідно з внесеними змінами слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами "2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)", а в абзаці восьмому - також замінено слова та цифри "до 30 березня 2020 року" - словами та цифрами "протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".

           Отже, ПК України встановив зупинення перебігу усіх строків давності, встановлених статтею 102 ПК України, на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

       До такого висновку призводить застосування граматичного (текстового) способу тлумачення положень абзацу десятого пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” ПК України, в якому відсутнє виокремлення будь-яких конкретних серед врегульованих статтею 102 ПК України строків.

          Таким чином, перебіг 1095-денного строку проведення перевірки зупинився 18 березня 2020 року.

            Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.12.2022 по справі №140/12235/21, де зазначено, що колегія суддів вважає, що перебіг 1095-денного строку зупинився 18 березня 2020 року.

           У зв’язку з зазначеним, суд вважає, що наказ на проведення документальної перевірки є чинним та у контролюючого органу були всі підстави для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки.

       Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

         За змістом   ст. 2 ГПК України   завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

     Крім того,   статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод   передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

       У відповідності до п. 4 ч. 2   ст. 129 Конституції України   основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

         Згідно із ч. 2-3   ст. 13 ГПК України   учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

         Поняття і види доказів викладені у   статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

         Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

         Згідно з   ст. 76 ГПК України   належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

         Частиною 1   статті 77 ГПК України   передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

         У відповідності до   ст. 78 ГПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

         Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79 ГПК України).

       Відповідно до   ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

         Відповідно до ст. 129 ГПК України   витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

 

Керуючись ст. ст. 7, 9 Кодексу України з процедур банкрутств, ст. ст.  46, 74, 80, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

 

ВИРІШИВ:

 

У задоволенні позову – відмовити.

 

У зв’язку із введенням із 05 год. 30 хв. 24.02.22 воєнного стану в Україні Указом Президента України від 24.02.22 № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” через військову агресію Російської Федерації проти України … повний текст рішення складено 16.06.2023.

 

Розмістити повний текст рішення на сайті Господарського суду Запорізької області (https://zp.arbitr.gov.ua/sud5009/gromadyanam/advert/).

Звернути увагу учасників справи, що у разі необхідності отримання копії цього процесуального документу у паперовій формі, слід звернутись з відповідною заявою у справі до канцелярії суду.

 

 

                        Суддя                                                                           О.О. Юлдашев

 

 

 

 

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Відповідно до   ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

 

 

 

 

До уваги позивача, відповідача у справі № 908/825/21(908/559/23) – рішення суду