flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До відома сторін по справі № 908/139/22: Заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької обл., Запорізька обл., м. Мелітополь, ТОВ “ЛАЙФ БЕСТ ТРАНС”, Запорізька обл., Мелітопольський р-н, смт. Приазовське

19 червня 2023, 15:23

До відома сторін по справі № 908/139/22: Заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької обл., Запорізька обл., м. Мелітополь, ТОВ “ЛАЙФ БЕСТ ТРАНС”,  Запорізька обл., Мелітопольський р-н, смт. Приазовське

 

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.06.2023                                                                                                       Справа №  908/139/22

м. Запоріжжя Запорізької області  

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали справи № 908/139/22

за позовом Заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області, 72319, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Байбулатова, буд. 22 в інтересах держави в особі органу, який уповноважений від імені держави здійснювати відповідні функції у спірних відносинах

позивач Державна служба України з безпеки на транспорті, 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51 в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, 69096,              м. Запоріжжя, б-р. Вінтера, 22

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю “ЛАЙФ БЕСТ ТРАНС”, 72401, Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Приазовське, вул. Пушкіна, 12, кв. 21

про стягнення коштів

 

за участю секретаря судового засідання Кабак І.Ю.

за участю представників сторін та учасників процесу:

від прокурора: Стешенко В.Є., прокурор,  посвідчення № 075794 від 01.03.2023

від позивача: не з’явився;

від відповідача: не з’явився;  

 

суть спору

11.01.2022 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява    про стягнення суми 6615,00 грн плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобам.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 13.01.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/139/22 в порядку спрощеного позовного провадження, справі присвоєно номер провадження справи 32/20/22, ухвалено здійснювати розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи.

27.01.2022 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому   відповідач заперечив проти заявленого позову та просить суд відмовити в його задоволенні.

18.02.2022 на адресу суду від заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 24.02.2022 ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 30.03.2022.

Ухвалою суду від 29.03.2022 відкладено розгляд справи. Дату та час засідання суду буде визначено окремою ухвалою після припинення воєнного стану.

28.06.2022 від заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області надійшла заява з повідомленням, що Мелітопольська окружна прокуратура Запорізької області згодна та має можливість отримувати ухвали (рішення) лише електронною поштою на електронну адресу: mlop@zap.gp.gov.ua. Повідомляють, що Мелітопольська окружна прокуратура Запорізької області вважається повідомленою належним чином про всі ухвали (рішення) суду з моменту отримання її колії з ЕЦП судді електронною поштою, долучили до матеріалів справи відповідь на відзив 

23.12.2023 від заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області надійшов лист № 55-2923вих22 від 21.12.2022 з проханням розглянути можливість призначення дати та часу судового засідання у справи № 908/139/22. Крім того повідомив, що згідно з листом адвоката Ковальова Д.В. (представник Товариства з обмеженою відповідальністю “ЛАЙФ БЕСТ ТРАНС”, Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Приазовське) № 67 від 20.12.2022 перешкоди для розгляду справи зі сторони відповідача відсутні, адреса для листування: 69005, м. Запоріжжя, бул. Центральний, 3/171, електронна пошта: advokat681@ukr.net. 

Розпорядженням керівника апарату суду від 09.03.2023 № П-212/23 на підставі наказу голови Господарського суду Запорізької області про відрахування судді Колодій Н.А. зі складу суду у зв’язку з виходом у відставку на підставі Рішення ВРП від 21.02.2023 № 103/0/15-23 для розгляду справи, у строки встановлені ГПК України призначено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 09.03.2023 справу № 908/139/22 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду 16.03.2023 прийнято справу № 908/139/22 до провадження. Присвоєно справі номер провадження 32/20/22-15/68/23. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 17.01.2022. Також запропоновано відповідачу надати, відповідно до ст. 165 ГПК України, відзив на позовну заяву разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача або визнання позовних вимог. Позивачу надати відповідь на відзив із зазначенням своїх пояснень, міркувань та аргументів щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та наведенням мотивів їх визнання або відхилення, строком до 03.04.2023.

07.04.2023 від представника позивача до суду надійшла заява про зміну адреси учасника справи. Представник у заяві повідомив про заміну своєї адреси, у зв’язку з переїздом з м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14 на м. Київ, вул. Антоновича, 51.

Ухвалою суду 17.04.2023 відкладено підготовче засідання на 16.05.2023.

16.05.2023 судом закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/500/23 до судового розгляду по суті на 06.06.2023.

У судовому засіданні 08.06.2023 здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу “Акорд”.

Головуючим відкрито судове засідання та оголошено, яка справа розглядається.

Секретар судового засідання доповів суду, хто з учасників судового процесу зявився в судове засідання.

Головуючим оголошено про відкриття судового засідання та встановлено осіб, тих хто бере участь у судовому засіданні, перевірено повноваження представника прокуратури.  

Відводів складу суду не заявлено.

Головуючий  з`ясував, чи мають учасники справи заяви чи клопотання, пов’язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк.

Заяви та клопотання відсутні.

Прокурор підтримав позовні вимоги з наступних підстав: посадовими особами позивача проведено рейдову перевірку габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який перевозив соняшник до Каховської філії “АТ Каргілл”. У ході здійснення документального габаритно-вагового контролю посадовими особами позивача здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та/або великогабаритного транспортного засобу від 16.12.2019 та нарахована плату за проїзд у розмірі 252,00 грн, що еквівалентно 6615,00 грн. Вказані кошти відповідачем не сплачено. На адресу відповідача надсилався лист щодо сплати коштів та усунення порушень законодавства. Просить позов задовольнити.

Представник відповідача у судові засідання не з’явився, раніше надсилав відзив на позов в якому одо позову заперечив. Зазначив, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду задоволено позов про скасування постанов посадових осіб Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, яким прокурор обґрунтовує заявлені позовні вимоги у цій справі. Рішення суду першої інстанції у справі 280/2398/20 залишене без змін Третім апеляційним адміністративним судом 25.01.2021 та 15.06.2021 Верховним судом відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою прокурора. Враховуючи скасування постанов від 14.01.2020 № 173253, № 173525 про застосування адміністративно – господарського штрафу, вважає, що підстави для задоволення позову відсутні.              

Прокурор надав відповідь на відзив зазначивши, що прокурор не приймав участь у справі № 908/2390/20, тому посилання представника відповідача на те, що рішення Запорізького окружного адміністративного суду має преюдиційне значення у справі є безпідставним. Факт перевищення транспортним засобом вагових параметрів встановлений на підставі документів, наданих водієм транспортного засобу, зокрема, товарно-транспортної накладної № 47590 від 15.12.2019 відповідно до якої загальна маса транспортного засобу становить 45,2 т. Достовірність даних, зазначених у товарно-транспортній накладній, відповідачем не заперечується та не спростовується матеріалами адміністративної справи. Зважування взагалі не проводилося, його проведено у формі документального контролю на підставі товарно-транспортної накладної № 47590 від 15.12.2019. Не зважаючи на задоволення позовних вимог ТОВ “Лайф Бест Транс” у справі № 280/2396/20 про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, проведення документального контролю ц спірних правовідносинах судом неправомірним не визнавалось. Просить позов задовольнити.

У судовому засіданні 08.06.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 “Про введення воєнного стану в Україні” у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України “Про правовий режим воєнного стану” постановлено:

Ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об'єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з'єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України “Про правовий режим воєнного стану” заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

У зв'язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”.

Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Згідно з Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22.05.2022 року № 2263-IX.

Указом Президента України № 341/2022 від 17.05.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України № 573/2022 від 12.08.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб – 21.11.2022.

Указом Президента України № 757/2022 від 07.11.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06.02.2023 № 58/203, затвердженого Законом України від 07.02.2023 № 2915-ІХ “Про затвердження Указу Президента України “Про продовження строку дії воєнного тану в Україні” продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

11 лютого 2023 року Президентом України підписано Закон України № 8419 (закон № 2915-IX) “Про затвердження Указу Президента України “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні” та продовження строку дії воєнного стану та загальної мобілізації в Україні з 19 лютого 2023 року строком на 90 діб (тобто до 20 травня).

Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні” від 02.05.2023 № 3057-ІХ затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року N 254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб (до 18 серпня 2023 року).

Відповідно до п. 21 Розділу ІХ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" та "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням антитерористичної операції".

Відповідно до ст. 121 Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” від 15.04.2014 № 1207-VII, Якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України, з урахуванням вимог, визначених Законом України "Про доступ до судових рішень", у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.

З моменту розміщення такої інформації вважається, що особа отримала судове рішення.

Передбачений цією статтею порядок виклику в суд та повідомлення про судове рішення може застосовуватися стосовно інших учасників судового процесу, адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи яких знаходиться на тимчасово окупованій території, якщо від цього залежить реалізація ними своїх процесуальних прав і обов’язків.

На день ухвалення рішення у справі судом перевірено місцезнаходження відповідача та згідно із Відповіддю № 80342 від 19.05.2023 місцезнаходженням юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю “Дайф бест Транс” є: вул. Пушкіна буд. 12, кв. 21, смт Приазовське, Приазовський район, Запорізька область, 72401, Україна.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22.12.2022 № 309 “Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією” уся територія Мелітопольського району Запорізької області до якого входить смт. Приазовське Приазовської територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області віднесено до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. 

З метою судового розгляду справи, дотримання прав та законних інтересів сторін, строку розгляду справи, суд ухвалу суду від 17.04.2023 відповідно до наведених вище приписів закону, опублікував на офіційному сайті Господарського суду Запорізької області повідомлення для відповідача про відкриття провадження у справі. Крім того, ухвали суду від 16.03.2023, 17.04.2023, 16.05.2023 по справі № 908/139/23 надіслані на електронну адресу представника відповідача адвоката Ковальова Дмитра Валерійовича, яка зазначена у відзиві на позов.

За таких обставин, суд вважає, що ним були вжиті достатні заходи для повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи № 908/139/22.

Про хід розгляду даної справи відповідач міг дізнатись з офіційного веб-порталу судової влади України за адресою: http://zp.arbitr.gov.ua/sud5009/.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.

16.12.2019 уповноваженою особою Управління виявлено перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України, без дозволу виданого Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.

Відповідно до графіку проведення рейдових перевірок Управлінням у період з 16.12.2019 по 22.12.2019 та направлення на перевірку від 13.12.2019 № 007500, 16.12.2019 посадовими особами Управління в м. Мелітополь на 405 км +853 м. а/д МІ8, проведено перевірку транспортного засобу марки SCANIA, модель R114L380, державний реєстраційний номер АР5888СТ, з причепом марки Bulthuis R114L80, модель ААТА03, державний реєстраційний номер АР1991ХО.

Зазначений автомобіль та причіп згідно із свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів, належить Фурса О.І., який проживає за адресою: вул. Пушкіна, 12, кв. 21, смт Приазовське, Запорізька область.

За результатами перевірки посадовими особами Управління складено акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 16.12.2019 № 185435.

У товарно-транспортній накладній № 47590 від 15.12.2019 зазначено, що автомобіль марки SCANIA, державний реєстраційний номер АР5888СТ та причіп, державний реєстраційний номер АР1991ХО, під керуванням водія Заболотного О.В. прямував до Каховської філії “АТ КАРГІЛЛ” по вул. Південна, 1, м. Каховка, Херсонська область, з вантажем соняшнику.

У ході здійснення документального габаритно-вагового контролю, посадовими особами Управління здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та/або великогабаритного транспортного засобу від 16.12.2019 та нарахована плату за проїзд у розмірі 252,00 евро, що за перерахунком згідно із офіційним курсом валют евро до гривні Національного банку України станом на 16.12.2019 еквівалентно 6615,00 грн (на день проведення розрахунку, а саме; на 16.12.2019 курс гривні до 1 евро становив 26,25 гривень), яку відповідачем на час звернення прокурора до суду не сплачено, що також підтверджується листом Управління від 02.06.2020 № 42467/26/24-20.

Відповідно до абз. 3 п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування”, перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Відповідно до листа Управління 02.06.2020 № 42467/26/24-20 установлено, що плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” не сплачена.

09.01.2020 Управлінням направлено лист до Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт № 1923/26/24-20, який відповідачем залишено поза увагою. Отримання відповідачем зазначеного листа підтверджується чеком, реєстром рекомендованих відправлень, списком № 43 згрупованих поштових відправлень.

Позовні вимоги до відповідача обґрунтовані тим, що останнім порушені норми законодавства щодо проїзду великовагових та транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та не сплачено розрахункової плати за проїзд.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Статтею 23 Закону України “Про прокуратуру” визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За приписами ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі, обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що “інтереси держави” є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно із ч. 3, 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Частиною 5 ст. 53 ГПК України передбачено, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Згідно із ст. 24 Закону України “Про прокуратуру” право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

За приписами ст. 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 “Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади”, утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до п. 1 Положення Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно із пп. 15 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Відповідно до пп. 27 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Згідно із абз. 1 п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, Укртрансбезпека як урядовий орган державного управління по контролю на автомобільному транспорті, реалізуючи повноваження щодо габаритно-вагового контролю та нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є суб'єктом владних повноважень, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.

Пунктом 1.1 Положення про територіальні органи Державної служби України з безпеки на транспорті утворених відповідно до наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 09.09.2020 № 340 “Про упорядкування структури Укртрансбезпеки” утворені міжрегіональні органи Державної служби з безпеки на транспорті повноваження яких поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць.         Повноваження Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки поширюються на територію Дніпропетровської і Запорізької областей (п. 1.8).

Відповідно до пп. 27 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Зважаючи на викладене, Державна служба України з безпеки на транспорті є уповноваженим державною органом здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах.

Згідно із п. 41 Порядку, дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

За таких обставин визначена плата за проїзд, не оскаржена в установленому порядку та не сплачена перевізником у встановлені чинним законодавством строки, що підтверджується листом Управління від 02.06.2020.

Таким чином, ухилення від сплати коштів за проїзд призводить до ненадходження грошових коштів до Державного бюджету України.

З урахуванням норм Закону України “Про автомобільний транспорт” та інших підзаконних нормативно-правових актів про автомобільний транспорт, Укртрансбезпека та її територіальні органи мають підстави на стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування, що випливає з покладених на неї завдань щодо державного контролю за додержанням вимог законодавства про автомобільний транспорт, а несплата суб'єктами господарювання таких коштів у добровільному порядку тягне за собою ненадходження коштів до Державного бюджету України, що суттєво порушує інтереси держави.

09.01.2020 Управлінням направлено до Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” лист № 1923/26/24-20 про необхідність сплатити грошові кошти у розмірі 252 євро, з копіями відповідних документів.

За інформацією Управління від 01.10.2021 № 5253/3.1/23-21 відповідачем за актом перевірки кошти у добровільному порядку не сплачені.

Державною службою України з безпеки на транспорті, за наявності підстав, заходи щодо захисту інтересів держави з метою надходження коштів до Державного бюджету України не вживалися.

Таким чином, підставою для представництва Мелітопольською окружною прокуратурою інтересів держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки є факт несплати Відповідачем до Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 6615,00 грн. та нездійснення уповноваженим органом захисту інтересів держави з метою надходження коштів до бюджету.

Відповідно до ст. 5 Бюджетного Кодексу України бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.

Статтею 14 Закону України “Про Державний бюджет України на 2021 рік” встановлено, що у 2021 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно із відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 і частини третьої статті 30 Бюджетного кодексу України, спрямовуються на реалізацію програм та здійснення заходів, визначених частиною четвертою статті 30 Бюджетного кодексу України.

Пунктом 6 частини 3 статті 29 Бюджетного кодексу України передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні є джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України.

Згідно із п. 2 і ч. 4 ст. 30 Бюджетного кодексу України кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно із відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються на заходи, визначені частиною третьою статті 24-2 цього Кодексу: фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та інших заходів, визначених пунктом 1 частини четвертої статті 3 Закону України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України” (з них не менше 5 відсотків коштів - на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання штучних споруд); фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) (з них не менше 5 відсотків коштів - на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання штучних споруд).

Несплата до Державного бюджету України коштів в сумі 6615,00 грн, як плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні порушує економічні інтереси держави та потребує їх захисту шляхом звернення прокурора до суду з позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України “Про дорожній рух”, з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ст. 1 Закону України “Про автомобільний транспорт”, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні   перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України “Про автомобільний транспорт”, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Статтею 48 Закону України “Про автомобільний транспорт” передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Відповідно до ст. 48 Закону України “Про автомобільний транспорт”, у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п'яти відсотків.

Статтею 33 Закону України “Про автомобільні дороги” передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно із пп. 1 п. 4 Положення, основними завданнями Укртрансбезпеки є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Відповідно до п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно із пп. 15 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Відповідно до пп. 27 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, ПІД час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування” (далі - Порядок).

Згідно із п. 3 Порядку, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до абз. 3 п. 2 Порядку, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно із абз. 1 п 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги -4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні -24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Згідно із п. 4 Порядку, взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 № 1007/1207, посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422; видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Згідно із п. 30 Порядку, плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П - (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Відповідно до п. 31 Порядку, при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно -, двох - та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.

Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Згідно із п. 31-1 Порядку, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

За результатами документального габаритно-вагового контролю автомобіля марки SCANIA, модель К114Д380, державний реєстраційний номер АР5888СТ з причепом марки Bulthius R114L80, модель ААТА03, державний реєстраційний номер АР 1991ХО, посадовими особами Управління зафіксовано загальне навантаження - фактична повна маса 45,28 т., нормативно допустима - 40,00 т., відстані між осями - 3,5, 1,5, 4, 5 метрів.

Сума, що підлягає сплаті Товариством з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс”, обчислена органом Уртрансбезпеки згідно із Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 “Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування”.

Відповідний розрахунок викладено окремим документом у додатку до акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016467 від 16.12.2019.

Розрахунок плати за проїзд відповідно до акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016467 від 16.12.2019 виконаний за наступними даними: Рзм - 0,20 (загальна маса транспортного засобу перевищує нормативно-встановлену); Рнв - 0,00 (перевищення навантаження на одиничну вісь); Рнв – 0,00 (перевищення навантаження на строєну); Рг - 0 (габарити не перевищують нормативно-встановлені); В - відстань 420 км: К - у трьохкратному розмірі (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру від 10% до 40%-К=3).

Відповідно до вищезазначеного: П= (0,20+0,00+0,00)*420*3=252 Євро.

Вказаним документом прокурор, на виконання вимог п. 3 ч. 3 ст. 162 ГПК України, обґрунтовує ціну позову та розрахунок суми, що підлягає стягненню за ним.

Таким чином, при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідного акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи Управління діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства.

Разом з тим, п. 27 Порядку передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Станом на 16.12.2019 (день проведення розрахунку) офіційний курс гривні до евро склав 25,26 грн. за 1 евро, у зв'язку з чим, сума 252 евро за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України, складає 6615,00 грн.

Відповідно до п. 26 Порядку, кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Водночас, у передбачені п. 31-1 Порядку строки, нарахована до сплати ТОВ “Лайф Бест Транс” плата за проїзд в сумі 252 евро не сплачена, що також підтверджується листом Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки № 1923/26/24-20 від 09.01.2021.

За вищевказаних обставин плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 6615,00 грн підлягає стягненню з ТОВ “Лайф Бест Транс” на користь Державного бюджету України.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.06.2018 по справі № 820/1203/17 дійшла висновку, що категорія спорів про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, яка нарахована управлінням Укртрансбезпеки та її територіальними органами не належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки спірні відносини з приводу відшкодування шкоди (стягнення збитків, в тому числі й на користь держави) носять приватноправовий характер та, як наслідок, не можуть бути предметом спору, віднесеної до адміністративної юрисдикції та мають вирішуватись в порядку господарського або цивільного судочинства.

Так, за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди (п. 8 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України).

Згідно із ст. 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Аналогічним чином питання відшкодування збитків врегульовано Господарським кодексом України.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 217 ГК України, господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті - застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання, зокрема застосовується такий вид господарських санкцій як відшкодування збитків.

Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б У разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Правомірність винесення Управлінням постанови про накладення адміністративно-господарських санкцій оскаржувалось у порядку адміністративного судочинства (справа № 280/2398/20).

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03.08.2020 у справі № 280/2398/20 позов Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” задоволено, скасовано постанови Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.01.2020 №№ 173252, 173253. 25.01.2021 вказане рішення залишено без змін Третім апеляційним адміністративним судом.

У рішенні суду зазначено про те, що при дослідженні наданих до матеріалів адміністративного позову документів, судом установлено, що відповідачем не зважувався транспортний засіб позивача, не було встановлено достовірного та точного показника навантаження на кожну з осей транспортного засобу з відповідним вантажем.

З аналізу положень п. 21, 23-24, 222 Порядку № 879 слідує, що транспортний засіб, у якого виявлено перевищення габаритно-вагових параметрів, затримується та може продовжувати рух тільки після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд.  

Суд прийшов до висновку, що визначення вагових параметрів транспортного засобу позивача було здійснено з порушенням положень Порядку № 879, а тому, на думку суду, отримані в результаті зважування дані не можуть вважатися достовірними.

З приводу доводів відповідача, наведених у запереченнях щодо позову та вказаного рішення адміністративного суду, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 5 ст. 75 ГПК України, обставини встановлені стосовно певної особи рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені.

Прокурор у справі № 908/2390/20 участі не приймав, тому посилання представника відповідача на те, що рішення Запорізького окружного адміністративного суду має преюдиційне значення є безпідставним.

При здійсненні відповідного габаритно-вагового контролю зважування не проводилося, оскільки була проведена перевірка у формі документального контролю, повноваженням на проведення якої наділені посадові особи Укртрансбезпеки. Відповідно до п. 16 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагової та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 27.06.2007 № 879, габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. Документальний габаритно-ваговий контроль презюмує визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу, п. п 5-1 п. 2 порядку.   

Точний габаритно-ваговий контроль – визначення габаритно-ваговий параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пунктів, п. п 11 п. 2 Положення.

Наявність перевищення транспортним засобом вагових параметрів встановлений на підставі документів, наданих водієм транспортного засобу зокрема, товарно-транспортної накладної № 47590 від 15.12.2019 з урахуванням якої загальна маса транспортного засобу становить 45,2 т. Інформація зазначена у товарно-транспортній накладній відповідачем не заперечується та не спростовується матеріалами адміністративної справи.  

Таким чином, посилання відповідача на відсутність зважування транспортного засобу, е свідчить про відсутність порушення, оскільки при здійсненні відповідного габаритно-вагового контролю зважування не проводиться, та перевірка проводиться у формі документального контролю на підставі товарно-транспортної накладної № 47590 від 15.12.2019.

Плата за проїзд великовагового транспортного засобу в разі перевищення нормативу повинна стягуватися за пройдену по дорожньому покриттю відстань саме з метою збереження покриття, яке експлуатувалося таким транспортним засобом. Плата за проїзд є формою відповідальності особи, що застосовується як засіб державного примусу та контролю, передбачений зокрема, Законом України “Про автомобільний транспорт”, постановою № 30 та постановою № 879 “Про заходи збереження автомобільних доріг загального користування”, покладаючи на правопорушників додаткові  обтяження у вигляді впливу на їх фінансовий стан.

Незважаючи на задоволення позовних вимог ТОВ “Лайф Бест Транс” у вказаній справі, точний контроль за допомогою вагового обладнання не проводився, а проведення документального контрою у спірних правовідносинах судом неправомірним не визнавався.

З урахуванням наведеного, заперечення щодо позову суд вважає безпідставними.  

Враховуючи наведені обставини та вимоги чинного законодавства України, суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73, 86, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” (вул. Пушкіна 12, кв. 21, смт. Приазовське, Мелітопольського району, Запорізька область, 72401, ідентифікаційний код юридичної особи 39642798) на користь Державної служби України з безпеки на транспортні (вул. Антоновича 51, м. Київ, Україна, 03150, ідентифікаційний код юридичної особи 39816845) в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (б-р Вінтера 22 а, м. Запоріжжя. 69096) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим трансопртном у розмірі 6615,00 грн (шість тисяч шістсот п'ятнадцять гривень 00 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Лайф Бест Транс” (вул.. Пушкіна 12, кв. 21, смт. Приазовське, Мелітопольського району, Запорізька область, 72401, ідентифікаційний код юридичної особи 39642798) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Мелітопольської окружної прокуратури (вул. Байбулатова 22, м. Мелітополь, Запорізька область, 72319, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, отримувач: Запорізька обласна прокуратура ідентифікаційний код юридичної особи 02909973) кошти витрачені у 2021 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.). Видати наказ.   

 

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15.06.2023.

 

 

Суддя                                                                                                           І. С. Горохов

 

 

Електронна копія рішення Господарського суду Запорізької області № 908/139/22 від 08.06.2023 міститься в мережі Інтернет за адресою: http://www.reyestr.court.gov.ua.

 

Дата розміщення інформації на сторінці Господарського суду Запорізької області на офіційному веб-порталі «Судова влада в Україні» в мережі Інтернет 16.06.2023.