flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ДО УВАГИ ФОП Шавенька Олега Миколайовича, РНОКПП 2869504696 по справі №908/2550/23 (суддя Боєва О.С.)

30 жовтня 2023, 14:24

ДО УВАГИ ФОП Шавенька Олега Миколайовича, РНОКПП 2869504696 по справі №908/2550/23 (суддя Боєва О.С.)

 

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

 

 30.10.2023                                                                                            Справа №  908/2550/23

 м.Запоріжжя Запорізької області  

 

За позовом: Заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області (вул. Залізнична, м. Запоріжжя, 69002) в інтересах держави в особі органу, який уповноважений від імені держави здійснювати відповідні функції у спірних відносинах –

позивач: Державна служба України з безпеки на транспорті, код ЄДРПОУ 39816845 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, буд. 8)

до відповідача: Фізичної особи-підприємця Шавенька Олега Миколайовича, РНОКПП 2869504696 (вул. Дружби, буд. 130/4, м. Мелітополь, Запорізька область, 72311)

про стягнення 21429,62 грн.

 

                                                                                                   Суддя Боєва О.С.

 

Без виклику сторін

 

СУТЬ СПОРУ:

 

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області, подана в порядку ст. 53 ГПК України, в інтересах держави в особі органу, який уповноважений від імені держави здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах – позивача: Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області, про стягнення з відповідача: Фізичної особи – підприємця Шавенька Олега Миколайовича плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у розмірі 21429,62 грн.

Підставою для звернення з позовом зазначено порушення відповідачем ст. 48 Закону України “Про автомобільний транспорт” в частині перевезення вантажу з перевищенням вагових параметрів без відповідного дозволу. Відповідальність за вказане порушення передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України “Про автомобільний транспорт”. Позов обґрунтовано ст. 131-1 Конституції України, ст.ст. 23, 24 Закону України “Про прокуратуру”, ст.ст. 15, 22, 1166 ЦК України, ст.ст. 217, 224 ГК України, ст.ст. 1, 33, 48, 60 Закону України “Про автомобільний транспорт”, ст. 29 Закону України “Про дорожній рух”, ст.ст. 5, 29 Бюджетного Кодексу України.

Ухвалою суду від 16.08.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/2550/23, присвоєний номер провадження 9/186/23, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач про розгляд даної справи повідомлений належним чином відповідно до приписів ст. 12-1 Закону України    “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”, шляхом розміщення судом 17.08.2023 тексту ухвали про відкриття провадження у справі від 16.08.2023 на офіційному веб-порталі Судової влади України та додатково – шляхом направлення ухвали на повідомлену прокурором адресу електронної пошти відповідача: luleo725@gmail.com.

Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався, відзив на позов у встановлений судом строк не подав. Будь-яких заяв, клопотань від відповідача до суду не надходило.

Із змісту ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України слідує, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. 

На підставі викладеного, суд дійшов до висновку про розгляд справи за наявними матеріалами. 

У зв`язку з введенням воєнного стану в Україні, погіршенням безпекової ситуації в місті Запоріжжі, постійними повітряними тривогами через загрозу ракетних обстрілів обласного центру і, відповідно, наявністю обставин, що загрожують життю, здоров`ю та безпеці працівників апарата суду та відвідувачів суду в умовах збройної агресії проти України, справу розглянуто 30.10.2023. 

Розглянувши матеріали справи, суд

 

УСТАНОВИВ:

 

На підставі направлення на рейдову перевірку від 09.11.2020 № 010235 посадовими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (на теперішній час правонаступник - Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області) 13.11.2020 у пункті габаритно-вагового контролю 264 км а/д М-18, здійснено перевірку транспортного засобу марки Камаз з реєстраційним номером АР6511ЕН, загального бортового причепу марки ГБК моделі 8350 реєстраційного номеру АР6411ХО.

За результатами перевірки складено акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 13.11.2020 № 252016 (далі - акт від 13.11.2020 № 252016), довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 13.11.2020 № 038870, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 13.11.2020 № 031870, розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно з товарно-транспортною накладною від 12.11.2020 № 624902.

Актом перевірки від 13.11.2020 № 252016 зафіксовано порушення ст. 48 Закону України “Про автомобільний транспорт” в частині перевезення вантажу з перевищенням вагових параметрів без відповідного дозволу. Відповідальність за вказане порушення передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 вказаного Закону.

Згідно з довідкою від 13.11.2020 № 038870 перевищення вагових параметрів допущено в частині навантаження на здвоєні осі та загальної маси транспортного засобу.

Відповідно до товарно-транспортної накладної № 624902 від 12.11.2020, наданої під час перевірки, автомобільним перевізником відповідного вантажу є ФОП Шавенько О.М.

Враховуючи викладене, на адресу реєстрації ФОП Шавенько О.М. Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (на теперішній час правонаступник - Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області) направлено лист від 08.12.2020 № 96213/26/24-20 про необхідність сплати коштів за проїзд у розмірі 644,19 євро, що за перерахунком згідно з офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України, становить 21 429,62 грн. У вказаному листі встановлений строк оплати - до 13.12.2020.

Однак, як зазначив прокурор, в порушення п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 в редакції чинній на момент складання матеріалів габаритно-вагового контролю (далі - Порядок № 879), відповідним перевізником протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати органом Укртрансбезпеки про сплату коштів в добровільному порядку не повідомлено.

Прокурор в позові також зазначив, що за складеними 13.11.2020 матеріалами Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки (на теперішній час правонаступник - Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області) відносно ФОП Шавенька О.М. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.12.2020 №225095, якою за порушення вимог ст. 48 Закону України “Про автомобільний транспорт” на ФОП Шавенька О.М. накладено штраф у розмірі 34000 грн.

Вказаний штраф стягнуто з Шавенька О.М. у примусовому порядку Мелітопольським МР ВДВС у Мелітопольському районі Запорізької області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) при примусовому виконанні виконавчого провадження № 65570077, що підтверджується постановою про закінчення виконавчого провадження від 01.06.2021.

Листом заступника керівника Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області від 01.08.2023 за № 55/2-2098вих-23 Державну службу України з безпеки на транспорті та Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області було повідомлено, що до Господарського суду Запорізької області буде заявлено позов про стягнення з ФОП Шавенька О.М. плати за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування у розмірі 644,19 Євро, що еквівалентно 21429,62 грн.   

У зв’язку із тим, що ФОП Шавенько О.М. не було здійснено оплату зазначених коштів у визначений термін, враховуючи, що повноваження Укртрансбезпеки (правонаступником якого є Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області) щодо плати за проїзд великовагових транспортних засобів обмежується лише її нарахуванням, керівником Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області 09.08.2023 подано до Господарського суду Запорізької області позов, за яким відкрито провадження у даній справі  № 908/2550/23.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд дійшов до висновку про законність та обґрунтованість заявлених позовних вимог,  виходячи з наступного.

У відповідності до п.п. 1, 3 пункту 4 Положення про державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України
від 11 лютого 2015 р. № 103, основними завданнями Укртрансбезпеки є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті; здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті

За змістом підпунктів 15, 27 пункту 5 Положення (в редакції, чинній на момент проведення перевірки 13.11.2020), Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України № 592 від 26.06.2015 “Про деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті” утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з Додатком 3 до цієї постанови, в тому числі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області.

Постановою Кабінету Міністрів України № 196-р від 03.03.2020 “Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті” погоджено утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом злиття відповідних територіальні органів зазначеної Служби за переліком згідно з додатком. Зокрема, утворено Придніпровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки, шляхом реорганізації (злиття) Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області та Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області.

Таким чином, Державна служба України з безпеки на транспорті є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах, який здійснює свої повноваження через територіальні органи, що є його структурними підрозділами та не мають статусу юридичних осіб.

Прокурор, посилаючись на нездійснення уповноваженим органом захисту інтересів держави, з метою надходження коштів до бюджету, звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах – Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області, який є правонаступником Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про стягнення з ФОП Шавенька О.М. плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у розмірі 21429,62 грн.

Відповідно до положень ч. ч. 1, 3, 4 ст.23 Закону України “Про прокуратуру”, представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор зобов’язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб’єкта владних повноважень.

Згідно з ч. ч. 3, 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.   

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді є належне обґрунтування, підтверджене достатніми доказами, зокрема, але не виключно, повідомленням прокурора на адресу відповідного суб'єкта владних повноважень про звернення до суду від його імені, відповідними запитами, а також копіями документів, отриманих від суб'єкта владних повноважень, що свідчать про наявність підстав для такого представництва.

У позовній заяві прокурором зазначено, що підставою для представництва інтересів держави в суді є факт несплати відповідачем вищезазначеної плати та нездійснення уповноваженим органом належного захисту інтересів держави з метою надходження коштів до спеціального фонду Державного бюджету, наслідком чого є зменшення коштів на фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, що суттєво порушує економічні інтереси держави та потребує їх захисту шляхом звернення прокурора до суду з позовом.     

В матеріалах справи міститься копія листа Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті №44252/26/24-23 від 15.06.2023, з яким останнє звернулось до Запорізької обласної прокуратури та посилаючись на вкрай обмежене фінансування видатків на сплату судового збору, просив розглянути можливість представництва прокуратурою інтересів держави в особі Укртрансбезпеки в суді з питання стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з ФОП Шавенька О.М. у сумі 644,19 євро.

Листом вих. № 6588/5.4.2/15-23 від 13.07.2023 Державною службою України з безпеки на транспорті було повідомлено прокуратуру, що нарахована відповідачу плата за актом перевірки у сумі 644,19 євро несплачена.

Також в матеріалах справи наявні докази дотримання прокурором частини 4 статті 23 Закону України “Про прокуратуру” щодо попереднього повідомлення відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення з даним позовом до суду, а саме копія листа  Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області від 01.08.2023 №55/2-2098вих-23.

Невжиття Державною службою України з безпеки на транспорті, яка є суб’єктом владних повноважень до компетенції якого віднесено здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах, заходів щодо захисту інтересів держави зумовило звернення прокурора з відповідним позовом.

Перевіривши обґрунтованість наведених прокурором доводів в обґрунтування підстав для його звернення з позовом до суду для захисту інтересів держави, суд дійшов до висновку про те, що з огляду на предмет та підстави заявленого позову, прокурором належним чином обґрунтовано в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту та визначені законом підстави для звернення до суду.

Предметом спору є стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.06.2018 у справі № 820/1203/17 зазначила, що спір про стягнення плати за проїзд великовагового транспорту автомобільними дорогами загального користування в дохід Державного бюджету України не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, носить приватноправовий характер та, як наслідок, не може бути предметом справи, віднесеної до адміністративної юрисдикції.   

За змістом ч. ч. 1, 3, 4 статті 11 ЦК України цивільні права та обов'язки, в тому числі, виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною третьою статті 5 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники правовідносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог законодавства.

Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами (стаття 7 ГК України).

Згідно з ч.ч. 1 - 3 ст. 14 ЦК України цивільні обов’язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї. Виконання цивільних обов'язків забезпечується засобами заохочення та відповідальністю, які встановлені договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 2 Закону України “Про транспорт” нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні  вимоги, що діють на транспорті, є обов'язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Статтею 33 Закону України “Про автомобільні дороги” передбачено, що рух транспортних засобів, навантажених на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. п. 2, 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 (в редакції чинній на 13.11.2020), державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.  Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Відповідно до ст. 1 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Частиною 14 статті 6 Закону України “Про автомобільний транспорт” передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

За змістом п. п. 15, 16, 20, 21 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону статті 48 Закону України “Про автомобільний транспорт” документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. Рейдова перевірка може проводитися  однією посадовою особою Укртрансбезпеки. Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укрантрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю. Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.  У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з   додатком 3.

Як вбачається з положень статті 48 Закону України “Про автомобільний транспорт”, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, зокрема, є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія – посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків (ч. 4 ст. 48 зазначеного Закону).

Згідно з ч. 2 ст. 29 Закону України “Про дорожній рух” з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879 (в редакції чинній на 13.11.2020) (далі - Порядок № 879).

Відповідно до п.п. 3 п. 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у   пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху України (в редакції чинній на 13.11.2020), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Відповідно до п. 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Відповідно до п. 30 Порядку №879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

В пункті 31-1 Порядку №879 визначено: якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:

до 10 відсотків - у подвійному розмірі;

на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;

більше як на 40 відсотків - у п’ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Як встановлено судом вище, в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом за № 252016 від 13.11.2020 посадовими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області зафіксовано факт порушення під час перевезення вантажу транспортним засобом автомобільним перевізником ФОП Шавенько О.М. згідно з ТНН № 624902 від 12.11.2020, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових параметрів понад 25,630% без відповідного дозволу. Відповідно до Довідки № 038870 від 13.11.2020 про результати здійснення габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу зафіксовано результати вагового контролю навантаження на осі: 1) 3,7 тонн; 2) 10,21 тонн; 3) 9,89 тонн; 4) 9,56 тонн, 5) 10,01 тонн; повна маса транспортного засобу 43,37 тонн. На підставі проведеного габаритно-вагового контролю складено Акт № 031870 від 13.11.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та здійснено розрахунок плати за проїзд з перевищенням нормативних параметрів навантаження в розмірі 644,19 євро.

За результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, посадовими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки зафіксовано перевищення загальної нормативно допустимої маси транспортного засобу, яка на час зважування склала 43,37 т, при нормативно допустимій 40 т (ставка 0,10), та навантаження на здвоєну ось 20,1 та 19,57 тон при нормативно допустимому 16, тобто більше на 8,42%,  25,63% та 22,31 % відповідно.

Згідно з розрахунком плати за проїзд, до стягнення з відповідача підлягає 644,19 євро: П= (0,10 + 0,99+0) х 197 км. х 3 = 644,19.

З положень п. п. 26, 27 Порядку № 879, зокрема, слідує, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно з положеннями статей 73, 74, 79 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.  Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.  Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

В матеріалах справи наявні усі передбачені Порядком № 879 документи (їх завірені копії), а саме: Акт проведення перевірки № 252016 від 13.11.2020, довідка № 038870 від 13.11.2020 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, Акт № 031870 від 13.11.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд, які складені уповноваженими особами Укртрансбезпеки при проведенні рейдової перевірки. Крім того, в матеріалах справи наявна копія товарно-транспортної накладної № 624902 від 12.11.2020, згідно з якою автомобільним перевізником є ФОП Шавенько О.М.

Відповідачем не доведено, що ним було отримано у встановленому порядку дозвіл на участь у дорожньому русі транспортного засобу, навантаження на осі якого перевищувало нормативні параметри.

Плату за проїзд великогабаритного транспортного засобу з перевищенням нормативних параметрів навантаження у строк, визначений пунктом 31-1 Порядку № 879,  відповідач не здійснив. 

На підставі усього вищевикладеного, суд вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

 

ВИРІШИВ:

 

Позов задовольнити.

Стягнути з Фізичної особи-підприємця Шавенька Олега Миколайовича, РНОКПП 2869504696 (вул. Дружби, буд. 130/4, м. Мелітополь, Запорізька область, 72311) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті, код ЄДРПОУ 39816845 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51) одержувач – ГУК у Зап.обл./ТГ м. Запоріжжя/22160100, ЄДРПОУ 37941997, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) номер рахунку UA218999980313141216000008479, код класифікації доходів бюджету 22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у розмірі 21 429 (двадцять одна тисяча чотириста двадцять дев’ять) грн 62 коп.

Стягнути з Фізичної особи-підприємця Шавенька Олега Миколайовича, РНОКПП 2869504696 (вул. Дружби, буд. 130/4, м. Мелітополь, Запорізька область, 72311) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Мелітопольської окружної прокуратури (вул. Залізнична, буд. 17, м. Запоріжжя, 69002; розрахунковий рахунок UA438201720343180001000000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909973) суму 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

 

Рішення складено та підписано 30.10.2023.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України. 

 

 

 

             Суддя                                                                                               О.С. Боєва