flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги Остриківської сільської ради, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Токмацька районна державна адміністрація по справі № 908/38/17 (суддя Дроздова С.С.)

26 квітня 2024, 12:20

                                                            

До уваги Остриківської сільської ради, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Токмацька районна державна адміністрація по справі № 908/38/17 (суддя Дроздова С.С.)

 

л

Г о с п о д а р с ь к и й   с у д

З а п о р і з ь к о ї   о б л а с т і

У Х В А Л А

  

             25.04.2024                                                                                           Справа № 908/38/17

 

м. Запоріжжя Запорізька область

 

            Колегія суддів Господарського суду Запорізької області: головуючий суддя Дроздова С.С., судді: Левкут В.В., Боєва О.С.,  при секретарі Вака В.С., розглянувши  заяву Акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” про заміну сторони (боржника) у справі № 908/38/17,  наказі суду від 19.12.2017 у справі № 908/38/17 та матеріали справи № 908/38/17

за позовом: Публічного акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” (01001 м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6)

до відповідача: Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (71752 Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Жовтнева, 108)

третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України, 01008, г. Київ, вул. Грушевского, 12/2

третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:  Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (01601, Київ, вул. Хрещатик, 30)

третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Запорізька обласна державна адміністрація (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, 164)

третя особа-4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр-т Соборний, 168)

третя особа-5, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Токмацька районна державна адміністрація (71700, Запорізька область, м. Токмак, вул. Центральна, 45)

про стягнення 2 071 172  грн. 38 коп.

За участю: Токмацької міської ради (вул. Центральна, 45, м. Токамак, Запорізька область, 71701, код ЄДРПОУ 20520724)

За участю представників сторін:

            від заявника (позивача):  Ягольник А.П., дов. № 14-290 від 12.12.2023? в режимі відеоконференцзв'язку

від відповідача: не з’явився

від третіх осіб: не з’явилися

від Токмацької міської ради: не з’явився

 

УСТАНОВИВ:

 

            Акціонерне товариство “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” звернулося до суду із заявою про заміну сторони (відповідача, боржника) у справі № 908/38/17,  наказі суду від 19.12.2017 у справі № 908/38/17 у справі № 908/38/17 з Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області на Токмацьку міську раду.

Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 11.04.2024 заяву передано до розгляду колегії суддів: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Топчій О.А., Левкут В.В.

У зв'язку із відрахування судді Топчій О.А. зі складу Господарського суду Запорізької області, у зв’язку зі смертю на підставі наказу № 2к/ап від 01.03.2022, проведено повторний автоматизований розподіл між суддями заяви про заміну сторони у виконавчому документі у справі № 908/38/17.

            Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями заяву передано до розгляду колегії суддів: головуючий суддя Дроздова С.С., судді Левкут В.В., Боєва О.С.

            Ухвалою суду від 15.04.2024 прийнято до розгляду колегією заяву Акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” про заміну відповідача (боржника) у наказі суду від 19.12.2017 у справі № 908/38/17, судове засідання з розгляду заяви призначено на 25.04.2024.

25.04.2024 судове засідання проводилось в режимі відеоконференцзв’язку.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Представник заявника підтримав заяву про заміну сторони (відповідача, боржника) у справі № 908/38/17, з Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області на Токмацьку міську раду.

Представники відповідача, третіх осіб та Токмацької міської ради в судове засідання 25.04.2024 не з’явились, про час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

Оскільки, відповідно до ч. 3 ст. 334 ГПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження, суд розглянув дану заяву без участі представників сторін.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи № 908/38/17 та заяву про заміну сторони (відповідача, боржника), колегія суддів встановила наступне.

Публічне акціонерне товариство “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України”, м. Київ звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, с. Остриківка Токмацького району Запорізької області про стягнення 997489,78 грн. основного боргу, 87321,24 грн. 3% річних, 986361,36 грн. інфляційних.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 05.12.2017 у справі № 908/38/17 позовні вимоги Публічного акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” задоволено в повному обсязі.

19.12.2017 на виконання прийнятого рішення Господарським судом Запорізької області було видано відповідний наказ у справі № 908/38/17.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Запорізької області у справі № 908/38/17, Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 16.04.2018 апеляційну скаргу Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області залишено без задоволення, рішення Господарського суду Запорізької області у справі № 908/38/17 від 05.12.2017 залишено без змін.

В обґрунтування заяви заявник посилається на те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Запорізької області від 12.06.2020 № 713-р та постанови Верховна Рада України від 17.07.2020 “Про утворення та ліквідацію районів” № 807-IX, за змістом пункту 1 абз.8 якої постановлено, утворити у Запорізькій області Пологівський район (з адміністративним центром у місті Пологи) у складі територій Більмацької селищної, Воздвижівської сільської, Воскресенської сільської, Гуляйпільської міської, Комиш-Зорянської селищної, Малинівської сільської, Малотокмачанської сільської, Молочанської міської, Оріхівської міської, Пологівської міської, Преображенської сільської, Розівської селищної, Смирновської сільської, Токмацької міської, Федорівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України. За змістом пункту 3 Постанови вирішено ліквідувати у Запорізькій області: Бердянський, Більмацький, Василівський, Великобілозерський, Веселівський, Вільнянський, Гуляйпільський, Запорізький, Кам`янсько-Дніпровський, Мелітопольський, Михайлівський, Новомиколаївський, Оріхівський, Пологівський, Приазовський, Приморський, Розівський, Токмацький, Чернігівський, Якимівський райони. 06.12.2020 набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій” від 17.11.2020 № 1009-ІХ. 11.12.2020 Токмацькою міською радою прийнято рішення № 7 “Про припинення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області шляхом приєднання до Токмацької міської ради”.

Статтею 124 Конституції України встановлено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

Згідно зі ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Виконання судового рішення є невід'ємною стадією процесу правосуддя, і заміна сторони на цій стадії може відбуватися не інакше, як на підставах та у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України та Законом України “Про виконавче провадження”.

Відповідно до    розпорядження Кабінету Міністрів України “Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Запорізької області” від 12.06.2020 № 713-р    та постанови Верховна Рада України від 17.07.2020    Про утворення та ліквідацію районів    № 807-IX, за змістом пункту 1 абз.8 якої постановлено, утворити у Запорізькій області Пологівський район (з адміністративним центром у місті Пологи) у складі територій Більмацької селищної, Воздвижівської сільської, Воскресенської сільської, Гуляйпільської міської, Комиш-Зорянської селищної, Малинівської сільської, Малотокмачанської сільської, Молочанської міської, Оріхівської міської, Пологівської міської, Преображенської сільської, Розівської селищної, Смирновської сільської, Токмацької міської, Федорівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 3 Постанови вирішено ліквідувати у Запорізькій області: Бердянський, Більмацький, Василівський, Великобілозерський, Веселівський, Вільнянський, Гуляйпільський, Запорізький, Кам`янсько-Дніпровський, Мелітопольський, Михайлівський, Новомиколаївський, Оріхівський, Пологівський, Приазовський, Приморський, Розівський, Токмацький, Чернігівський, Якимівський райони.

06.12.2020 набув чинності Закон України    Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій    від 17.11.2020 № 1009-ІХ.

            Вказаним Законом внесені зміни до Закону України    Про місцеве самоврядування в Україні, зокрема, розділі V    Прикінцеві та перехідні положення    Закону України    Про місцеве самоврядування в Україні    доповнено пунктом 6-2, за змістом якого до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень, зокрема:

            - повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі - новоутворені райони);

            - не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, в порядку, визначеному цим пунктом починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб;

            - районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом.

             11.12.2020 Токмацькою міською радою прийнято рішення № 7    Про припинення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області шляхом приєднання до Токмацької міської ради.

            При цьому, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області перебуває в стані припинення з 11.12.2020.

            Вищенаведене у сукупності дозволяє дійти висновку, що повноваження Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області припинені та розпочато процедуру її реорганізації шляхом приєднання до Токмацької міської ради, а тому Токмацька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області.

            Суд зазначає, що під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно-правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270 (адміністративне провадження № К/9901/6228/18).

            Згідно правової позиції, висловленої Верховним Судом у постанові від 11 жовтня 2019 року по справі № 812/1408/16 особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

            Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.

            Відповідно до ст.ст. 104, 105, 110 Цивільного кодексу України ліквідація є такою формою припинення юридичної особи за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами у передбачених ними випадках, у результаті якої вона припиняє свою діяльність (справи і майно) без правонаступництва, тобто без переходу прав та обов`язків до інших осіб. Іншою формою припинення юридичної особи є передача всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу чи перетворення (статті 104 - 109 Цивільного кодексу України).

Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до статті 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).Серед підстав припинення зобов`язання відсутня така підстава для припинення зобов`язання як реорганізація юридичної особи шляхом приєднання. Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Частиною 3 ст. 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк з'явлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.12.2020 внесено рішення засновників (учасників) щодо припинення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області (код ЄДРПОУ 04353451).

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 червня 2020 року у справі № 922/4519/14 (провадження № 12-34гс20) зазначено, що забезпечення остаточності судового рішення та його неухильного виконання спрямоване на дотримання таких вимог верховенства права, як забезпечення прав і свобод людини, правової визначеності, доступу до правосуддя, законності. Порушення принципу обов`язковості виконання судового рішення суперечить вимогам правової визначеності .

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 30 червня 2020 року у справі № 264/5957/17 (провадження № 14-37цс20) зроблено висновок, що у випадках заміни сторони у зобов`язанні такі відомості не підтверджують правонаступництво прав та обов`язків юридичної особи, яку замінили. Іншими словами, інформація, відображена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо правонаступника юридичної особи (відомості, передбачені у пунктах 29 і 30 частини другої, пунктах 14 і 15 частини третьої статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ), не охоплює всіх випадків правонаступництва прав і обов`язків юридичної особи, зокрема у випадку заміни сторони у зобов`язанні, що відбулася до припинення юридичної особи шляхом її реорганізації чи ліквідації. Держава може створювати юридичні особи публічного права (державні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом (частина друга статті 167 ЦК України).

З наведеного вбачається, що засновником відповідача прийнято рішення про припинення юридичної особи відповідача шляхом реорганізації, а саме приєднання.

Відповідно до частини 7 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Перебування боржника в стані припинення не припинило зобов`язання, у зв`язку з чим в силу статті 107 Цивільного кодексу України кредитор вправі вимагати від відповідача в особі комісії з припинення як виконання зобов`язання, так і включення кредиторських вимог за такими зобов`язаннями до передавального акту. Тлумачення вказаних норм свідчить, що у статтях 104 ЦК та 107 ЦК України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків . Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.

Отже відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Остриківська сільська рада Токмацького району Запорізької області перебуває в стані припинення з 11.12.2020 і розпочато процедуру її реорганізації шляхом приєднання до Токмацької міської ради, а тому Токмацька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області.

Відповідно до вимог статті 10 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Враховуючи, що виконавчий документ не виконано та наявний запис про перебування боржника в стані припинення і розпочато процедуру її реорганізації шляхом приєднання до Токмацької міської ради та враховуючи рішення Токмацької міської ради від 11.12.2020 № 7 “Про припинення Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області шляхом приєднання до Токмацької міської ради”, є необхідність у заміні сторони виконавчого провадження.

            На підставі вищевикладеного, колегія суддів ухвалює замінити сторону (відповідача, боржника) у справі № 908/38/17, а саме Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області на Токмацьку міську раду.

Керуючись ст.ст. 33,  42, 46, 50, 52, 232, 233, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд –

 

У Х В А Л И В:

 

  1. Заяву Акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз

України” про заміну сторони (відповідача, боржника) у справі № 908/38/17 та наказі Господарського суду Запорізької області від 19.12.2017 у справі № 908/38/17 задовольнити.

 

  1. Здійснити заміну сторони (відповідача, боржника) у справі № 908/38/17 та наказі Господарського суду Запорізької області від 19.12.2017 у справі № 908/38/17  про стягнення з Остриківської сільської ради (71752 Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Жовтнева, 108, код ЄДРПОУ 04353451) на користь Публічного акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” (01001 м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 20077720)  997 489 (дев’ятсот дев’яносто сім тисяч чотириста вісімдесят дев’ять) грн. 78 коп. основного боргу, 87    321 (вісімдесят сім тисяч триста двадцять одна) грн. 24 коп. 3% річних, 986 361 (дев’ятсот вісімдесят шість тисяч триста шістдесят одна) грн. 36 коп. втрат від інфляції, 31    067 (тридцять одна тисяча шістдесят сім) грн. 59 коп. судового збору, а саме Остриківську сільську раду Токмацького району Запорізької області (71752 Запорізька область, Токмацький район, с. Остриківка, вул. Жовтнева, 108, код ЄДРПОУ 04353451) на правонаступника Токмацьку міську раду (вул. Центральна, 45, м. Токамак, Запорізька область, 71701, код ЄДРПОУ 20520724)

 

Відповідно до ч.1 ст. 235 ГПК України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та відповідно до підпункту 17.5 пункту 17 Розділу XI “Перехідні положення” ГПК України може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня набрання нею законної сили.

 

Повний текст ухвали складено та підписано 25.04.2024.

 

Повний текст ухвали буде розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

 

 

            Головуючий суддя                                                                            С.С. Дроздова

 

 

            Судді                                                                                                    В.В. Левкут

 

 

                                                                                                                            О.С. Боєва