Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
До відома Держави російська федерація в особі Міністерства юстиції російської федерації (119991, росія, м. Москва, вул. Житня, буд. 14, будівля, 1) про оголошення перерви в розгляді справи № 908/3259/24 по суті на 27.05.25 об 11 год. 00 хв.
номер провадження справи 17/185/24
П
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
06.05.2025 Справа № 908/3259/24
м. Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Корсуна В.Л., при секретарі судового засідання Станіщуку Д.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 908/3259/24
за позовною заявою: товариства з обмеженою відповідальністю «ТАТЕКС-СПФ», 70560, Запорізька область, Пологівський район, с. Мирне, вул. Василівська, буд. 2
представник позивача: Пономаренко Олександр Олександрович, 69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, буд. 9а
до відповідача: Держави російська федерація в особі Міністерства юстиції російської федерації, 119991, росія, м. Москва, вул. Житня, буд. 14, будівля, 1, електронна пошта: info@minjust.gov.ru
про стягнення 111 045 588,01 грн
У судовому засіданні приймали участь:
від позивача: Пономаренко О.О., ордер серія АР № 1177234 від 28.05.24 та Столяр І.Ю., керівник, виписка з ЄДР від 22.09.21
від відповідача: не з’явився
СУТЬ СПОРУ:
В провадженні Господарського суду Запорізької області перебуває справа № 908/3259/24 за позовною заявою ТОВ «ТАТЕКС-СПФ» до Держави російська федерація в особі Міністерства юстиції російської федерації про відшкодування матеріальної шкоди в розмірі 111 045 588,01 грн.
Ухвалою від 22.04.25 судом оголошено перерву в розгляді справи № 908/3259/24 по суті на 06.05.25 об 11 год. 30 хв.
25.04.25 до суду в системі «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання, в якому останній надав суду докази виконання п. 4 резолютивної частини ухвали суду від 22.04.25.
Представник відповідача в судове засідання 06.05.25 не з’явився, про дату, місце та час розгляду справи був повідомлений належним чином.
В засіданні 06.05.25 судом задоволено вказане клопотання представника позивача (сформоване в системі «Електронний суд» 25.04.25) про долучення доказів.
Представники позивача в засіданні 06.05.25 надали усні пояснення на запитання суду (головуючого), які виникли на стадії з’ясування обставин справи та перевірки їх доказами.
У процесі розгляду справи судом при дослідженні двох звітів ТОВ «ЦЕПД «ЦЕНЗОР» складених оцінювачами (експертами) Ю.Т. Савенкова (директор ТОВ «ЦЕПД «ЦЕНЗОР») та А.О. Андрієнко від 19.09.24 про оцінку вартості реальних збитків, заподіяних ТОВ «ТАТЕКС-СПФ» через втрату нерухомого майна внаслідок збройної агресії рф, для цілей подання постраждалими заяв на компенсацію та для цілей подання позовів до судових інстанцій, зокрема міжнародних та про оцінку вартості реальних збитків, завданих власнику рухомого майна (КТЗ, машин та обладнання загальною кількістю 95 одиниць) ТОВ «ТАТЕКС-СПФ», внаслідок збройної агресії рф, для цілей подання постраждалими заяв на компенсацію та для цілей подання позовів до судових інстанцій, зокрема міжнародних.
З наданих у справу звітів вбачається, що ТОВ «ЦЕПД «ЦЕНЗОР» мають сертифікат суб’єкта оціночної діяльності виданий ФДМУ 19.08.24 № 398/2024 у відповідності до положення про видачу сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності, затвердженого Наказом Фонду державного Майна України від 14.03.02 № 479 (у редакції наказу Фонду державного майна України 24.03.15 № 402)
Оцінювачі (експерти) Савенкова Ю.Т. (директор ТОВ «ЦЕПД «ЦЕНЗОР») та Андрієнко А.О. мають відповідні кваліфікаційні свідоцтва та свідоцтва про підвищення кваліфікації, в деяких із них зазначено, що Андрієнко А.О. має кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок МК № 01098 від 19.12.20, що видане ПНВЗ «МІБ» та Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та посвідчення про підвищення кваліфікації оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок АА № 5688, що видане ПНВЗ «МІБ» та Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру.
У відповідності до норм Методики визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією рф, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності (затв. наказом Міністерства економіки України та Фонду державного майна України від 18.10.22 № 3904/1223 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.12.22 за № 1522/38858), звіт про оцінку збитків - документ, що є результатом незалежної оцінки збитків, проведеної суб’єктом оціночної діяльності - суб’єктом господарювання (оцінювачем) відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».
Згідно із ст. 2 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», оцінка майна, майнових прав та професійна оціночна діяльність регулюються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами з оцінки майна, що не суперечать йому. Якщо міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правові норми щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, застосовуються правила міжнародного договору. Відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, виконання, припинення дії адміністративних актів у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні регулюються Законом України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Статтею 6 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» визначено, що оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог цього Закону. Оцінювачем не може бути особа, яка має не погашену або не зняту судимість за вчинення кримінального правопорушення або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією. Права, обов'язки та відповідальність оцінювачів встановлюються цим та іншими законами. Оцінювачу забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», оцінка майна проводиться у випадках, встановлених законодавством України, міжнародними угодами, на підставі договору, а також на вимогу однієї з сторін угоди та за згодою сторін. Проведення оцінки майна є обов'язковим у випадках:
створення підприємств (господарських товариств) на базі державного майна або майна, що є у комунальній власності, крім випадків, встановлених законом; реорганізації, банкрутства, ліквідації державних, комунальних підприємств та підприємств (господарських товариств) з державною часткою майна (часткою комунального майна), крім випадків, встановлених законом; виділення або визначення частки майна у спільному майні, в якому є державна частка (частка комунального майна); визначення вартості внесків учасників та засновників господарського товариства, якщо до зазначеного товариства вноситься майно господарських товариств з державною часткою (часткою комунального майна), а також у разі виходу (виключення) учасника або засновника із складу такого товариства; приватизації та іншого відчуження у випадках, встановлених законодавством, оренди, обміну, страхування державного майна, майна, що є у комунальній власності, а також повернення цього майна на підставі рішення суду; переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку; оподаткування майна згідно з законом, крім випадків визначення розміру податку при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою; визначення збитків або розміру відшкодування у випадках, встановлених законом; в інших випадках за рішенням суду або у зв'язку з необхідністю захисту суспільних інтересів. Проведення незалежної оцінки майна є обов'язковим у випадках застави державного та комунального майна, внесення державними науковими (науково-дослідними, науково-технологічними, науково-технічними, науково-практичними) установами та державними університетами, академіями, інститутами майнових прав інтелектуальної власності як внеску до статутного капіталу господарських товариств, відчуження державного та комунального майна способами, що не передбачають конкуренцію покупців у процесі продажу, або у разі продажу одному покупцю, визначення збитків або розміру відшкодування, під час вирішення спорів та в інших випадках, визначених законодавством або за згодою сторін.
Оцінка майна проводиться на підставі договору між суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання та замовником оцінки або на підставі ухвали суду про призначення відповідної експертизи щодо оцінки майна. У випадках, визначених нормативно-правовими актами з оцінки майна, які затверджуються Кабінетом Міністрів України, суб'єкти оціночної діяльності - органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють оцінку майна самостійно на підставі наказу керівника. При цьому, якщо законодавством передбачена обов'язковість проведення незалежної оцінки майна, органи державної влади та органи місцевого самоврядування виступають замовниками проведення такої оцінки майна шляхом укладання договорів з суб'єктами оціночної діяльності - суб'єктами господарювання, визначеними на конкурсних засадах у порядку, встановленому законодавством. Під час укладання органами державної влади та органами місцевого самоврядування договорів на проведення оцінки майна застосовуються обмеження, зазначені в статті 8 цього Закону. Не допускається встановлення ін.. обмежень щодо участі суб'єктів оціночної діяльності в проведенні оцінки майна, крім тих, що визначені умовами конкурсного відбору відповідно до законодавства (ст. 10 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні»).
У відповідності до ст. 11 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», договір на проведення оцінки майна укладається в письмовій формі та може бути двостороннім або багатостороннім. Під час укладання багатостороннього договору крім замовника оцінки стороною договору може виступати особа-платник, якщо оплату послуг суб'єкта оціночної діяльності здійснює інша особа, а не замовник. У цьому випадку на платника як сторону договору поширюються обмеження, зазначені в статті 8 цього Закону. Замовниками оцінки майна можуть бути особи, яким зазначене майно належить на законних підставах або у яких майно перебуває на законних підставах, страховики, Моторне (транспортне) страхове бюро України, а також ті, які замовляють оцінку майна за дорученням зазначених осіб. Замовники оцінки повинні забезпечити доступ суб'єкта оціночної діяльності до майна, що підлягає оцінці на законних підставах, отримання ним необхідної та достовірної інформації про зазначене майно для проведення його оцінки. Сторони договору на проведення оцінки майна (замовник, платник) мають право вільного вибору суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання за умови виконання вимог, встановлених статтями 8 та 9 цього Закону. Істотними умовами договору на проведення оцінки майна є: зазначення майна, що підлягає оцінці; мета, з якою проводиться оцінка; вид вартості майна, що підлягає визначенню; дата оцінки; строк виконання робіт з оцінки майна; розмір і порядок оплати робіт; права та обов'язки сторін договору; умови забезпечення конфіденційності результатів оцінки, інформації, використаної під час її виконання; відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору; порядок вирішення спорів, які можуть виникнути під час проведення оцінки та прийняття замовником її результатів. Законодавством або за згодою сторін договору в ньому можуть бути передбачені інші істотні умови. Розмір і порядок оплати робіт з оцінки майна визначаються за домовленістю сторін або у випадках відбору суб'єкта оціночної діяльності на конкурсних засадах - за результатами конкурсу. Не допускається встановлення у договорі розміру оплати робіт як частки вартості майна, що підлягає оцінці. Права, обов'язки та відповідальність оцінювача (суб'єкта оціночної діяльності), який проводить експертизу на підставі ухвали (постанови) суду про її призначення, визначаються законодавством України про судову експертизу та цим Законом.
Звіт про оцінку майна є документом складеним, зокрема, в електронному вигляді з дотриманням законодавства про електронні довірчі послуги, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності… (ст. 12 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України»).
Органи місцевого самоврядування зобов'язані дотримуватись вимог цього Закону в частині майна, майнових прав, що є у комунальній власності, в т.ч. забезпечити єдність нормативно-правових вимог проведення оцінки зазначеного майна, передбачених цим Законом, сприяти створенню конкурентного середовища серед суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання. Посадові особи, громадяни, юридичні особи, оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності, винні в порушенні законодавства про оціночну діяльність, несуть відповідальність згідно з цим та іншими законами (ст. 25 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України»).
Статтею 31 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України») унормовано, що оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності зобов'язані: дотримуватися під час здійснення оціночної діяльності вимог цього Закону та нормативно-правових актів з оцінки майна; здійснювати огляд об’єкта оцінки. У разі технічної або юридичної неможливості особистого огляду зазначати у звіті про оцінку майна відповідні пояснення та обґрунтування застережень і припущень щодо використання результатів оцінки; забезпечувати збереження звітів про оцінку майна та робочих файлів, створених та (або) використаних під час оцінки майна; надавати на запит Фонду державного майна України звіти про оцінку майна та робочі файли до цих звітів у випадках, визначених законодавством; забезпечувати об'єктивність оцінки майна, повідомляти замовника про неможливість проведення об'єктивної оцінки у зв'язку з виникненням обставин, які цьому перешкоджають; забезпечувати збереження документів, які отримані під час проведення оцінки від замовника та інших осіб; забезпечувати конфіденційність інформації, отриманої під час виконання оцінки майна, відповідно до закону; виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством.
Згідно із ст. 32 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України», оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності несуть відповідальність за порушення вимог цього Закону в порядку, встановленому законами. Оцінювачі та суб'єкти оціночної діяльності - суб'єкти господарювання несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору, зокрема за недостовірність чи необ'єктивність оцінки майна, відповідно до умов договору та закону. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування і оцінювачі, які працюють у їх складі, несуть відповідальність відповідно до законів у межах положень та посадових інструкцій, що регламентують їх діяльність.
Відповідно до п. 4 розділу І основних положень Методики визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією рф, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності, об’єктом оцінки збитку є економічні втрати підприємств, установ та організацій, інших суб’єктів господарювання всіх форм власності, згідно з підпунктами 18 і 19 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії рф, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.22 № 326 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.22 № 951).
Частиною 3 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Положеннями ч.ч. 1-8 ст. 69 ГПК України визначено, що експертом може бути особа, яка володіє спеціальними знаннями, необхідними для з’ясування відповідних обставин справи. Експерт може призначатися судом або залучатися учасником справи. Експерт зобов’язаний надати обґрунтований та об’єктивний письмовий висновок на поставлені йому питання. Експерт зобов’язаний з’явитися до суду за його викликом та роз’яснити свій висновок і відповісти на питання суду та учасників справи. За відсутності заперечень учасників справи експерт може брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції. Експерт не має права передоручати проведення експертизи іншій особі. Експерт має право: 1) ознайомлюватися з матеріалами справи; 2) заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів і зразків, якщо експертиза призначена судом; 3) викладати у висновку експертизи виявлені в ході її проведення факти, які мають значення для справи і з приводу яких йому не були поставлені питання; 4) бути присутнім під час вчинення процесуальних дій, що стосуються предмета і об’єктів дослідження; 5) для цілей проведення експертизи заявляти клопотання про опитування учасників справи та свідків; 6) користуватися іншими правами, що надані Законом України "Про судову експертизу". Експерт має право на оплату виконаної роботи та на компенсацію витрат, пов’язаних з проведенням експертизи і викликом до суду. Призначений судом експерт може відмовитися від надання висновку, якщо надані на його запит матеріали недостатні для виконання покладених на нього обов’язків. Заява про відмову повинна бути вмотивованою.
Частиною 2 ст. 216 ГПК України передбачено, якщо спір, розгляд якого по суті розпочато, не може бути вирішено в даному судовому засіданні, судом може бути оголошено перерву в межах встановлених цим Кодексом строків розгляду справи, тривалість якої визначається відповідно до обставин, що її викликали, з наступною вказівкою про це в рішенні або ухвалі.
З огляду на викладене, з метою забезпечення права кожного із учасників у даній справі на належний судовий захист, прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі по суті спору, суд дійшов висновку про необхідність оголошення перерви в розгляді справи № 908/3259/24 по суті на 27.05.25 об 11 год. 00 хв.
Крім того, з урахуванням наявності спору між сторонами у цій справі, права (обов’язку) суду вирішувати питання щодо прийняття (не прийняття) вказаних звітів, як належного доказу понесених позивачем у цій справі збитків, суд вважає за необхідне викликати обох оцінювачів (експертів) Ю.Т. Савенкова та А.О. Андрієнко в судове засідання призначене на 27.05.25 об 11 год. 00 хв. з метою надання пояснень щодо відповідності наданих ними звітів про вартість реальних збитків ТОВ «ТАТЕКС-СПФ» вимогам Законів України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України», «Про судову експертизу», , Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах, затв. наказом Міністерства юстиції України 12.12.11 № 3505/5 (зокрема вихідних даних та застосованою Методики, а також відповідальності оцінювачів), а також інших нормативно-правових актів, які регламентують діяльність оцінювачів при проведені оцінки завданих збитків заподіяних рф.
Судом прийнято до уваги, що оскільки в Україні введено воєнний стан у зв`язку з триваючою повномасштабною збройною агресією рф проти України, чим порушено її суверенітет, отримання згоди рф бути відповідачем у цій справі наразі є недоречним.
Дана правова позиція суду відображена у постановах Верховного Суду у справі № 796/165/18 від 25.01.19, № 308/9708/19 від 14.04.22 та № 760/17232/20-ц від 18.05.22.
Крім того, згідно з листом Міністерства юстиції України «Щодо забезпечення виконання міжнародних договорів України у період воєнного стану» за вих. від 21.03.22 № 25814/12.1.1/32-22, з урахуванням норм звичаєвого права щодо припинення застосування міжнародних договорів державами у період військового конфлікту між ними, рекомендується не здійснювати будь-яке листування, що стосується співробітництва з установами російської федерації на підставі міжнародних договорів України з питань міжнародно-правових відносин та правового співробітництва у цивільних справах та у галузі міжнародного приватного права.
Відповідно до повідомлення, розміщеного 25.02.22 на офіційному веб-сайті акціонерного товариства «Укрпошта», у зв`язку з агресією з боку росії та введенням воєнного стану, АТ «Укрпошта» припинила поштове співробітництво з поштою росії та Білорусі; посилки та перекази в ці країни не приймаються.
На підставі викладеного, враховуючи розірвання дипломатичних відносин України з російською федерацією, що унеможливлює надсилання цієї ухвали на адресу відповідача, повідомлення відповідача про дату, час та місце проведення судових засідань у даній справі здійснюватиметься шляхом розміщення на офіційному веб-порталі судової влади України відповідного оголошення в порядку, передбаченому ч., ч. 4, 5 ст. 122 ГПК України.
Крім того, в судовому засіданні 06.05.25 при оголошені перерви в розгляді справи № 908/3259/24 по суті, головуючим в даній справі допущено помилку при зазначенні дати судового засідання, а саме помилково зазначено дату та час як 19.05.25 об 11 год. 00 хв., замість вірної дати та часу 27.05.25 об 11 год. 00 хв.
Керуючись ст. ст. 13, 42, 46, 69, 120, 122, 202, ч. 2 ст. 216, ст. ст. 234, 235 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
Судове засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Запорізької області за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гетьманська, буд. 4, корпус № 1 (про відповідний зал судового засідання буде повідомлено в кабінетах № 214 та № 219 корпус 1).
Контактні дані Господарського суду Запорізької області:
- Веб-сайт https://zp.arbitr.gov.ua;
- E-mail: inbox@zp.arbitr.gov.ua;
- телефон контакт-центру: (061) 764-89-30.
Учасники у справі можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: http://zp.arbitr.gov.ua/sud5009/.
Суддя В.Л. Корсун