flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги ДП „Донецька залізниця” м. Донецьк, спарва № 908/2020/15-г

26 травня 2015, 16:28
                                                                                                    № провадження справи 6/65/15
  
                                                                                                 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
                                                                                                       Запорізької області 
                                                                                   Р І Ш Е Н Н Я
                                                                                                                                                ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 м. Запоріжжя                                                                                                                         Справа № 908/2020/15-г
19.05.2015р.
 
За позовом                  Закритого акціонерного товариства „Говерлус” (адреса для листування: --------, м. Дніпропетровськ, -----; юридична адреса: -------- м. Клайпеда, Литовська Республіка, ------; поштова адреса: --------- м. Клайпеда, Литовська Республіка, -------)
 
До                                 Державного підприємства „Донецька залізниця”(адреса з ЄДР: ---------, м. Донецьк, --------)
 
Третя особа,               яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Приватне підприємство „УКРЕНЕРГОТРАНС” (--------- м. Дніпропетровськ, --------)
 
Третя особа,               яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство „Придніпровська залізниця” (--------, м. Дніпропетровськ, --------)
 
                                      Про стягнення 77 854 грн. 52 коп.
                                                                                                          Суддя             Місюра Л.С.
 
За участю представників :
 
Від позивача:             Клименко Р.Ю. – дов. № DB-419 від 27.01.2015р.
 
Від відповідача:         Петренко О.Г. – дов. №в.о.Н-01/2712 від 24.09.2014р.
 
Від третьої особи 1:   Лагода С.О. – дов. б/н від 31.12.2014р., Клівасов А.О. – дов. б/н від 12.01.2015р., Уйміна С.Л. – дов. б/н від 18.03.2015р.
 
Від третьої особи 2:   Наденко Ю.М. – дов. №738 від 17.04.2015р.
 
Розглянувши матеріали справи за позовом Закритого акціонерного товариства „Говерлус” (м. Дніпропетровськ, м. Клайпеда, Литовська Республіка) до Державного підприємства „Донецька залізниця” (м. Краматорськ Донецької області; м. Донецьк) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Приватного підприємства „УКРЕНЕРГОТРАНС” (м. Дніпропетровськ), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державне підприємство „Придніпровська залізниця” (м. Дніпропетровськ), про стягнення 77 854 грн. 52 коп., суд –
 
                                                            В С Т А Н О В И В:
 
Позивач в позовній заяві просить стягнути з відповідача суму неправомірно списаних грошових коштів в сумі 77 854 грн. 52 коп.
Від позивача надійшли письмові пояснення у справі № 17/1-2015 від 17.04.2015р., в яких зазначив наступне: згідно ст. 1 Господарського процесуального кодексу України (надалі – ГПК України) підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Відповідно до Наказу Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів” (із змінами та доповненнями) остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення. 12.08.2014 р. по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця" з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС” № 9101601 по ДП „Донецька залізниця" по накопичувальній картці № 12080017 був списаний збір за оформлення переадресування. При видачі вантажу (56 порожніх вагонів, у т.ч. 14 вагонів власності ЗАТ „GOVERLUS”) одержувачу ПАТ „Північний ГЗК” по ст. Терни ДП „Придніпровська залізниця" 15.08.2014 р. за накладними № 45544053, № 45544061 та № 45544087 з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" по ДП „Придніпровська залізниця" був списаний добір плати за перевезення переадресованого вантажу. Таким чином, при видачі вантажу (56 вагонів) одержувачу 15.08.2014 р. на станції призначення з особового рахунку платника ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" ДП „Придніпровська залізниця" були списані усі належні провізні платежі за перевезення. Однак, в порушення вимог Правил розрахунків за перевезення вантажів, 29.09.2014 року відповідачем неправомірно донараховані та списані з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" грошові кошти за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”) в сумі 77 854 грн. 52 коп., у т.ч. ПДВ-20% у сумі 12 975 грн. 75 коп. Відповідно до Наказу Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів” (із змінами та доповненнями), Наказу Міністерства транспорту України від 25.02.1999 р. № 113 „Про затвердження Правил користування вагонами і контейнерами” (із змінами та доповненнями), перевізні документи, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки мають    бути підписані уповноваженим працівником платника. У разі незгоди платника з підставами або розміром нарахування він має право звернутися з претензією та/або позовом до залізниці з вимогою повернути у встановленому Статутом порядку на особовий рахунок зайво нараховану суму. Однак, якщо платник підписує відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки тощо із запереченнями, зауваженнями чи   застереженням, залізниця не має права списувати спірні суми із попередньої оплати; в такому разі спір має врегульовуватись платником безпосередньо зі станціями, які нарахували платежі, і ТехПД, що провадить розрахунки. Про необхідність додержання встановленого порядку надання для розгляду та підписання розрахункових документів також зазначається в абз. 5 п. 5.1 Роз’яснень Вищого господарського суду України № 04-5/601 від 29.05.2002 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею», де зазначено, що перевізні документи, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки мають бути підписані уповноваженим працівником платника. Накопичувальна картка № 29090025 від 29.09.2014 року для розгляду та підписання на адресу ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" від ДП „Донецька залізниця" не надавалась. Таким чином, відповідач з грубим порушенням встановленого діючим законодавством України порядку, щодо пред’явлення для ознайомлення (підписання) накопичувальних карток та порядку списання грошових коштів, в односторонньому порядку 29.09.2014 року неправомірно списав з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" грошові кошти за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”) в сумі 77 854 грн. 52 коп., у т.ч. ПДВ-20% у сумі 12 975 грн. 75 коп. Статут залізниць України, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998 року, із змінами та доповненнями, дає вичерпний перелік підстав, які надають право залізниці здійснювати відповідні списання з особового рахунку позивача. Так, відповідно до положень статті 44 розділу III. „Планування та організація перевезення вантажів” Статуту залізниць України, Залізниця (в даному випадку - відповідач) може на заяву відправника, одержувача змінити станцію призначення вантажу, прийнятого до перевезення (переадресувати вантаж), з оплатою витрат за договірним тарифом. За час затримки вагонів (контейнерів) в очікуванні переадресування справляється плата, встановлена згідно із статтею 119 цього Статуту. Час затримки обчислюється з моменту, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу. Вантаж (56 порожніх вагонів) не прибув на станцію призначення - ст. Комунарськ ГП «Донецька залізниця». Статтею 119 Статуту залізниць України передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб’єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Позивач звертає увагу суду на те, що вищезазначена плата, обумовлена положеннями Статуту, вноситься тільки при умові затримки вагонів, яка сталася з вини вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. В даному випадку затримка вагонів сталася внаслідок дій залізниці, а саме: введення 28.07.2014 року Укрзалізницею Конвенційної заборони №ЦЗМ-14/1263 на навантаження всіх вантажів та відправлення зі станцій залізниць України, країн СНД і Балтії на станції Дебальцеве, Дебальцеве-Сортувальна, Комунарськ та інших станцій ДП „Донецька залізниця”, та невиконання залізницею зобов’язання щодо доставки вантажу. Відповідно до Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів” (із змінами та доповненнями), Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 р. № 113 „Про затвердження Правил користування вагонами і контейнерами” (із змінами та доповненнями): у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника; про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у „повідомленні про затримку вагонів” до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів. Акт про затримку вагонів та наказ про затримку вагонів не складались, вантажоодержувачу не надавались, до перевізних документів не додавались. Таким чином, списання збору за зберігання 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”) в розмірі 2 035 грн. 32 коп. (без урахування ПДВ) та плати за користування за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”) в розмірі 62 763 грн. 68 коп. (без урахування ПДВ) з платника ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" було здійснено безпідставно, та з грубим порушенням встановлених чинним законодавством України правил. 12.08.2014 року по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця” по накопичувальній картці №12080017 ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" був сплачений збір за оформлення переадресування, до якого включені операції за надання запиту та одержання дозволу на переадресування. Згідно роз'яснень Укрзалізниці №ЦМ-8/1078 від 09.09.2013 р. телеграфний збір згідно п 8.3. розділу III Збірника тарифів за перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов'язані з ними послуги. Тарифне керівництво №1 стягується лише у випадках надання на вимогу вантажовласника залізницею телеграфного повідомлення відповідно з параграфом 6 ст. 20 Розділу IV СМГС (телеграма-роз'яснення додається). Враховуючи те, що ні ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" ні ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”) телеграфне повідомлення у залізниці не замовляли внаслідок чого таке повідомлення залізницею не надавалось, списання телеграфного збору за повідомлення в сумі 79 грн. 77 коп. (без урахування ПДВ) також є необґрунтованим. Таким чином, сума грошових коштів, яка була неправомірно нарахована та списана з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС” (UAB „GOVERLUS”), складає 77 854 грн. 52 коп., у т.ч. ПДВ-20%.
Від відповідача надійшли пояснення у справі № 2022/64 від 20.04.2015р., в яких зазначено наступне: згідно статті 29 Статуту залізниць України Укрзалізниця має право запроваджувати тимчасові обмеження щодо перевезень в окремі райони під час стихійного лиха, виникнення інших надзвичайних обставин, скупчення не розвантажених транспортних засобів у пунктах призначення. Враховуючи порушення поїздного руху бойовими діями. Укрзалізниця скористалась наданим їй правом на введення тимчасового обмеження щодо перевезень на деяких станціях, у тому числі і для станції Комунарськ розпорядженням від 28.07.2014р. № ЦЗМ-14/1263, яке діє і на теперішній час. Відповідно до статті 44 Статуту залізниць України залізниця може на заяву відправника, одержувача змінити станцію призначення вантажу, прийнятого до перевезення, з оплатою витрат за договірним тарифом. За час затримки вагонів в очікуванні переадресування справляється плата, встановлена згідно із статтею 119 Статуту залізниць України. Час затримки обчислюється з моменту, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу. В усіх випадках зміни одержувача або станції призначення вантажу підприємство, організація, громадяни, за заявою яких здійснено таку заміну, є відповідальними перед попереднім одержувачем за наслідки такої зміни і зобов'язані відрегулювати розрахунки між відправниками, попередніми адресатами та фактичними одержувачами (стаття 45 Статуту залізниць України). Як передбачено п. 14 Правил переадресування вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 20.08.2001р. № 542 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.9.2001р. за № 794/5986. якщо залізниця не має можливості видати вантаж, то за вказівкою відправника вона переадресовує його на іншу станцію призначення, іншому одержувачу або повертає його відправнику. Таке переадресування оформлюється за первинними документами з внесенням до них усіх платежів, пов'язаних із затримкою вантажу. Переадресування згідно з цим пунктом здійснюється за наявністю гарантії сплати всіх належних залізниці платежів новим одержувачем. Відповідно до п. 13 цих Правил, за час затримки вагонів до оформлення відправником перевізних документів на переадресування стягується плата за користування вагонами згідно статей 44 та 119 Статуту залізниць України. Період затримки обчислюється з часу, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу, до оформлення відправником перевізних документів на переадресований вантаж. Відповідно до ст. 5 Господарського кодексу України (далі ГК України) суб'єкти господарювання, до якихналежить і Доненька залізниця, на підставі ст. 306 ГК України, та інші учасники відносин у сфері «господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства. Беручи до уваги, що залізничний транспорт України - складний багатогалузевий комплекс підприємств, основою якого є діяльність залізниць зі складним характером роботи, відповідач вважає, що Донецька залізниця з питань додержання державної дисципліни цін при встановлені та застосуванні тарифів на перевезення вантажів діяла відповідно та в межах порядку затвердженого в наведених вище нормативних документах. Згідно вимог статті 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності, учасника господарських відносин є скоєне ним правопорушення у сфері господарювання. Господарське правопорушення - це винне, протиправне діяння, яке причинило шкоду правам та законним інтересам суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин. А саме, вина залізниці у затримці вагонів, як стверджує позивач, через введення 28.07.2014р. Укрзалізницею конвенційної заборони на навантаження відсутня, оскільки, по-перше, виконуючи вказівку органу управління залізничним транспортом, залізниця діяла правомірно; по-друге, настання обставин непереборної сили з 01 серпня 2014р. через проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, про що свідчить Сертифікат (висновок) № 1361 Торгово-промислової палати України і спричинило прийняття зазначеної конвенційної заборони. Враховуючи викладене, відповідачем були правомірно нарахована та списана сума зборів, пов'язаних з перевезенням вантажів, а саме: 77 854 грн. 52 коп. зПДВ (у т.ч. збору за зберігання 14 вагонів власності позивача 2 035 грн.32 коп. (без ПДВ), плати за користування за 14 вагонів власності позивача 62 763 грн. 68 коп. (без ПДВ) та телеграфного збору за повідомлення в сумі 79 грн. 77 коп. (без ПДВ). ДП "Донецька залізниця" звертає увагу суду, що Договір № 030812 від 03.08.2012р., на який посилається позивач, був укладений між ЗАТ "Индустрине вагону компания" (з 25.06.2014 р. - ЗАТ "Говерлус" у зв’язку   з   переходом   прав та обов’язків) та ПП Укренерготранс". Предметом цього договору є, у тому числі, зобов'язання комісіонера (ПП "Укренерготранс") за плату організувати здійснення послуг транспортного експедирування. Спор же стосується виконання Договору № Е-050047 від 29.07.2010р. про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, укладеного між ПрАТ "УКРЕНЕРГОТРАНС" та ДП "Донецька залізниця". Тому, ДП "Донецька залізниця" вважає, що ЗАТ "Говерлус" є неналежним позивачем по справі, оскільки згідно даних накопичувальної картки № 29090025 від 29.09.2014р. збори за послуги, пов'язані з перевезенням вантажів були списані з особового рахунку ЧП "УКРЕНЕРГОТРАНС", а не з особового рахунка позивача. Відповідач звертає увагу суду на те, що у позивача відсутні підстави для стягнення з залізниці 77 854 грн. 52 коп. з ПДВ.
Відповідач надав суду письмові пояснення від 12.05.2015р. №2022/78, в яких зазначив наступне: ДП "Донецька залізниця" розглянуло позовом ЗАТ "Говерлус" до ДП "Донецька залізниця" про стягнення77854,52 грн. з ПДВ (у т.ч. збору за зберігання 14 вагонів власності Позивача 2035,32 грн. (без ПДВ), плати за користування за 14 вагонів власності Позивача 62763,68 грн, (без ПДВ) та телеграфного збору за повідомлення в сумі 79,77 грн. (без ПДВ) неправомірно списаних грошових коштів. ДП "Доненька залізниця" звертає увагу суду, що Договір № 030812 від 03.08.2012 р., на який посилається   позивач, був укладений між ЗАТ "Индустрине вагону компания"( з 25.06.2014 г. - ЗАТ "Говерлус" у зв’язку з переходом прав та обов’язків) та ПП "Укренерготранс". Предметом цього договору є, у тому числі, зобов'язання комісіонера (ПП "Укренерготранс") за плату організувати здійснення   послуг транспортного експедирування. Спор же стосується виконання Договору № Е-050047 від 29.07.2010 р. про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, укладеного між ПрАТ "УКРЕНЕРГОТРАНС" та ДП "Донецька залізниця". Тому, ДП "Донецька залізниця" вважає, що ЗАТ "Говерлус" є неналежним позивачем по справі, оскільки згідно даних накопичувальної картки № 29090025 від 29.09.2014 р. збори за послуги, пов'язані з перевезенням вантажів були списані з особового рахунку ЧП "УКРЕНЕРГОТРАНС", а не з особового рахунка позивача. Належним же позивачем, на думку залізниці, по даній справі повинен бути експедитор - третя особа на стороні Позивача ПрАТ "Укренерготранс", який був платником збору за зберігання вагонів та плати за користування вагонами, тобто, тих сум. правильність списання яких оскаржував Позивач в своєму позові. Тобто, договірні відносини щодо розрахунку за перевезення вантажу ДП "Донецька залишиш" мала з експедитором ПрАТ "Укренерготранс", а не з Позивачем. Правова позиція залізниці підтверджується абз. 5 п. 5.1 Роз'яснення Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. № 04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, які виникають з перевезення вантажів залізницею»:"...У разі незгоди платника з підставами або розміром нарахування він має право звернутися з претензією та/або позовом до залізниці з вимогою повернути у встановленому Статутом порядку на особовий рахунок зайво нараховану суму". У позивача відсутні підстави для стягнений з залізниці 77854,52 грн. з ПДВ. Па підставі викладеного, керуючись статтями 173. 175, 179, 193 ГК України, 509, 510, 626 ЦК України, абз. 5 п. 5.1 Роз'яснень Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. № 04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, які виникають з перевезення вантажів залізницею», просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Від третьої особи - Приватного підприємства „УКРЕНЕРГОТРАНС”надійшли письмові пояснення по справі № 3.5-451 від 17.04.2015р., в яких вказано наступне: відповідно до умов Договору Комісії № 030812 від 03 серпня 2012 року, укладеного між Закритим акціонерним товариством „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") (далі за текстом - Позивач, ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS"), Комітент) та Приватним акціонерним товариством „УКРЕНЕРГОТРАНС" (далі за текстом - ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", Комісіонер). Комісіонер діє від свого імені, за дорученням за рахунок Комітента зобов'язаний за обумовлену Договором винагороду вчинити правочини обумовлені Договором, щодо надання послуг, з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. 29 липня 2010 року між ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" та Державним підприємством „Донецька залізниця" (далі за текстом - Відповідач, ДП „Донецька залізниця") був укладений Договір № Е-050047 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги. Даним Договором регламентується проведення ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" розрахунків з Залізницею (Відповідачем) за надані Відповідачем послуги з перевезення вантажів, порожніх власних та орендованих вагонів. На підставі Договору ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", як експедитору, для проведення розрахунків і обліку сплачених сум були відкриті особові рахунки по ДП „Донецька залізниця" з присвоєнням відповідних кодів платника № 9100478 та № 9101601. На виконання Договору комісії № 030812 від 03 серпня 2012 року, ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" уклав договори на організацію перевезення вантажів з третіми особами, в тому числі з ПАТ «Алчевський металургійний комбінат» (Договір № 01.10.2/23-062/1300 від 01.12.2010 року). На виконання Договору укладеного ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" з ПАТ «Алчевський металургійний комбінат», за заявкою ПАТ «Алчевський металургійний комбінат» № 062/7а-572 від 24.07.2014 року 25 липня 2014 року за накладними № 45544053, №45544061 та 45544087 зі ст. Дніпродзержинськ ДП „Придніпровська залізниця" (відправник - ПАТ „Дніпровський металургійний комбінат ім. Ф. Е. Дзержинського") призначенням на ст. Комунарськ ДП «Донецька залізниця» на адресу ПАТ «Алчевський металургійний комбінат» під навантаження відправлено 56 порожніх вагона, у тому числі 14 порожніх вагонів власності ЗАТ „GOVERLUS" (Договір Комісії № 030812 від 03 серпня 2012 року). Номери 13 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") по накладній № 45544053: 1 – номер вагону № 56655434; 2 – номер вагону № 56690316; 3 – номер вагону № 56647423; 4 – номер вагону № 56813470; 5 - номер вагону 56680929; 6 – номер вагону № 56660012; 7 – номер вагону № 56689755; 8 – номер вагону № 56699960; 9 – номер вагону № 56690449; 10 – номер вагону № 56671704; 11 – номер вагону № 56689821; 12 – номер вагону 56672025; 13 – номер вагону № 53543724. Номер 1 вагону власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (ІІАВ „СОУЕКШ8") по накладній № 45544061: номер вагону 56843568. Платником провізних платежів за перевезення даних вагонів виступав ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС". ДП „Придніпровська залізниця" прийняла вагони до перевезення та стягнула з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" по ДП „Придніпровська залізниця" плату за здійснення перевезення 56 порожніх вагонів, в тому числі за 14 порожніх вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS"). У зв'язку з проведенням активної фази антитерористичної операції (АТО) на території Донецької та Луганської областей України та пошкодженням залізничної інфраструктури, з 28.07.2014р. року і до відміни Укрзалізницею введено конвенційну заборону (№ ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014р.) на навантаження (відправлення) всіх вантажів зі станцій залізниць України, країн СНД і Балтії на станції Дебальцеве, Дебальцеве-Сортувальна, Комунарськ та інших станцій ДП «Донецька залізниця». Дані обставини призвели до того, що 56 порожніх вагонів, в тому числі 14 порожніх вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS"), які прямували зі ст. Дніпродзержинськ призначенням на ст. Комунарськ на адресу ПАТ „Алчевський металургійний комбінат", відповідно з конвенційною забороною № ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014р. були зупинені ДП «Донецька залізниця» на шляху прямування по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця". Оскільки термін дії конвенційної заборони не встановлено, а залізниця зобов'язань з доставки вантажу (порожніх вагонів) одержувачу не виконувала, з метою виключення невиробничих простоїв вагонів, а також щоб уникнути розобладнання вагонів у зв'язку з тривалим простоєм вагонів в покинутих потягах, ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" був змушений звернутися з заявою № 3.4 - 523 від 11.08.2014р. до начальника служби комерційної роботи та маркетингу ДП „Донецька залізниця" з проханням здійснити переадресування даних вагонів на нову станцію призначення - ст. Терни ДП „Придніпровська залізниця" на адресу нового одержувача - ПАТ „Північний ГЗК". За результатами розгляду звернення ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" ДП „Донецька залізниця" був виданий наказ про здійснення переадресування № 1685 від 11.08.2014р. за підписом начальника служби комерційної роботи та маркетингу ДП „Донецька залізниця" Антонова. Листом № 3.4 - 523 від 11.08.2014р. ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", як платник, гарантувало тільки оплату збору за оформлення переадресування вагонів. Однак, 29.09.2014р по станції Демурине ДП „Донецька залізниця", крім збору за оформлення переадресування вагонів, з нашого особового рахунку по Донецькій залізниці № 9101601 по накопичувальній картці № 29090025 від 29.09.2014р.,додатково безпідставно були списані: збір за зберігання 56 вагонів на коліях загального користування в розмірі 8 141 грн. 28 коп. (без урахування ПДВ), у тому числі за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (ИАВ „СОУЕКШ8") у розмірі 2 035 грн. 32 коп.(без урахування ПДВ); плата за користування 56 вагонами в розмірі 251 054 грн. 72 коп. (без урахування ПДВ), у тому
числі за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (
UAB „GOVERLUS") у розмірі 62 763 грн. 68 коп. (без урахування ПДВ); телеграфний збір за повідомлення залізниці на прохання вантажовідправника у розмірі 319 грн. 10 коп. (без урахування ПДВ), у тому числі за вагони власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") - в розмірі 79 грн. 77 коп.(без урахування ПДВ). У відповідності до умов Договору комісії № 030812 від 03.08.2012р., а саме положень п. 3.3. р. 3 договору, при виконанні доручень за Договором Комітент відшкодовує Комісіонеру будь які підтверджені витрати, пов'язані з виконанням доручень та понесені Комісіонером в інтересах Комітента, в тому числі, але не виключає витрат на оплату порожнього пробігу рухомого складу в звітному періоді. Витрати, понесені Комісіонером при виконанні цього Договору, зазначаються у Звітах Комісіонера. Підписаний Комітентом звіт за відповідний період свідчить про повне визнання Комітентом зазначених у Звіті сум витрат. Витрати Комісіонера утримуються Комісіонером із сум доходу, одержаного на користь Комітента в процесі виконання Договору і підлягаючого перерахуванню Комітенту. Дотримуючись умов цього Договору, Позивач прийняв та відшкодував ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" всі понесені останнім витрати, пов'язані з оплатою: збору за зберігання вагонів на коліях загального   користування, плати за користування вагонами, телеграфного збору за повідомлення залізниці на прохання вантажовідправника, які були списані ДП „Донецька залізниця" з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС". Списання з нашого особового рахунку збору за зберігання вагонів на коліях загального користування, плати за користування вагонами за їх простій на коліях станції Демурине ДП „Донецька залізниця" та телеграфного збору за повідомлення залізниці було проведено безпідставно з наступних причин: 1) Відповідно до Наказу Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів" (із змінами та доповненнями) остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу   станція повинна перевірити   правильність   сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення. 12.08.2014р. по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця" з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" № 9101601 по ГП „Донецька залізниця" по накопичувальній картці № 12080017 був списаний збір за оформлення переадресування. При видачі вантажу (56 порожніх вагонів, у т.ч. 14 вагонів власності ЗАТ „GOVERLUS") одержувачу ПАТ „Північний ГЗК" по ст. Терни ГП „Придніпровська залізниця" 15.08.2014р. за накладними № 45544053, № 45544061 та № 45544087 з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" по ГП „Придніпровська залізниця" був списаний добір плати за перевезення переадресованого вантажу. Таким чином, при видачі вантажу (56 вагонів) одержувачу 15.08.2014р. з особових рахунків платника ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" були списані усі належні провізні платежі за перевезення. Однак, в порушення вимог Правил розрахунків за перевезення вантажів, відповідачем неправомірно донараховані та списані грошові кошти за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") сумі 77 854 грн. 52 коп. (сімдесят сім тисяч вісімсот п'ятдесят чотири гривні 52 коп.), у т.ч. ПДВ-20% у сумі 12 975 грн. 75 коп. (дванадцять тисяч дев'ятсот сімдесят п'ять гривень 75 коп.). Відповідно до Наказу Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів" (із змінами та доповненнями), Наказу Міністерства транспорту України від 25.02.1999р. № 113 „Про затвердження Правил користування вагонами і контейнерами" (із змінами та доповненнями), абзацу 5 п. 5.1 Роз'яснень Вищого господарського суду № 04-5/601 від 29.05.2002р. «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» перевізні документи, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки мають бути підписані уповноваженим працівником платника. У разі незгоди платника з підставами або розміром нарахування він має право звернутися з претензією та/або позовом до залізниці з вимогою повернути у встановленому Статутом порядку на особовий рахунок зайво нараховану суму. Однак, якщо платник підписує відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки тощо із запереченнями, зауваженнями чи застереженням, залізниця не має права списувати спірні суми із попередньої оплати; в такому разі спір має врегульовуватись платником безпосередньо зі станціями, які нарахували платежі, і ТехПД, що провадить розрахунки. Накопичувальна картка № 29090025 від 29.09.2014 року для розгляду та підписання на адресу ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" від ДП „Донецька залізниця" не надавалась. Таким чином, Відповідач з грубим порушенням встановленого діючим законодавством України порядку, щодо пред'явлення для ознайомлення (підписання) накопичувальних карток та порядку списання грошових коштів, в односторонньому порядку 29 вересня 2014 року неправомірно списав з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" грошові кошти за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") сумі 77 854 грн. 52 коп. (сімдесят сім тисяч вісімсот п'ятдесят чотири гривні 52 коп.), у т.ч. ПДВ-20% у сумі 12 975 грн. 75 коп. (дванадцять тисяч дев'ятсот сімдесят п'ять гривень 75 коп.). Статут залізниць Україну, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06 квітня 1998 року, із змінами та доповненнями, дає вичерпний перелік підстав, які надають право залізниці здійснювати відповідні списання з особового рахунку Позивача. Так, відповідно до положень статті 44 розділу III. „Планування та організація перевезення вантажів" Статуту залізниць України, Залізниця (в даному випадку - Відповідач) може на заяву відправника, одержувача змінити станцію призначення вантажу, прийнятого до перевезення (переадресувати вантаж), з оплатою витрат за договірним тарифом. За час затримки вагонів (контейнерів) в очікуванні переадресування справляється плата, встановлена згідно із статтею 119 цього Статуту. Час затримки обчислюється з моменту, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу. Вантаж (56 порожніх вагонів) не прибув на станцію призначення - ст. Комунарськ ГП «Донецька залізниця». Статтею 119 Статуту залізниць України передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Третя особа 1 звертає увагу, що вищезазначена плата, обумовлена положеннями Статуту, вноситься тільки при умові затримки вагонів, яка сталася з вини вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. В даному випадку затримка вагонів сталася внаслідок дій залізниці, а саме введення 28.07.2014 року Укрзалізницею Конвенційної заборони № ЦЗМ-14/1263 на навантаження всіх вантажів та відправлення зі станцій залізниць України, країн СНД і Балтії на станції Дебальцеве, Дебальцеве-Сортувальна, Комунарськ та інших станцій ДП „Донецька залізниця", та невиконання залізницею зобов'язання щодо доставки вантажу. Відповідно до Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 „Про затвердження Правил розрахунків за перевезення вантажів" (із змінами та доповненнями), Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999р. № 113 „Про затвердження Правил користування вагонами і контейнерами" (із змінами та доповненнями): у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника; про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у „повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів. Акт про затримку вагонів та наказ про затримку вагонів не складались, вантажоодержувачу не надавались, до перевізних документів не додавались. Таким чином, списання збору за зберігання 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") в розмірі 2 035 грн. 32 коп. (без урахування ПДВ) та плати за користування за 14 вагонів власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UAB „GOVERLUS") в розмірі 62 763 грн. 68 коп.(без урахування ПДВ) з платника ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" було здійснено безпідставно та з грубим порушенням встановлених чинним законодавством України правил. 12.08.2014 року по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця" по накопичувальній картці № 12080017 ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" був сплачений збір за оформлення переадресування, до якого включені операції за надання запиту та одержання дозволу на переадресування. Згідно роз'яснень Укрзалізниці № ЦМ-8/1078 від 09.09.2013 р. телеграфний збір згідно п 8.3. розділу III Збірника тарифів за перевезення вантажів залізничним транспортом в межах України та пов'язані з ними послуги. Тарифне керівництво №1 стягується лише у випадках надання на вимогу вантажовласника залізницею телеграфного повідомлення відповідно з параграфом 6 ст. 20 Розділу IV СМГС (телеграма-роз'яснення додається). Враховуючи те, що ні ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" ні ЗАТ „GOVERLUS"" телеграфне повідомлення у залізниці не замовляли внаслідок чого таке повідомлення залізницею не надавалось, списання телеграфного збору за повідомлення в сумі 79 грн. 77 коп.(без урахування ПДВ) також є необґрунтованим. Таким чином, сума грошових коштів, яка була неправомірно нарахована та списана з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", складає 77 854 грн. 52 коп., у т.ч. ПДВ-20%.
Від третьої особи – ДП “Придніпровська залізниця” надійшли письмові пояснення від 12.05.2015р., в яких вказано наступне: згідно з статтями 908 ЦК України, 306 ГК України загальні умови перевезення вантажів визначаються цими кодексами, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються у встановленому порядку. Відповідно до статей 908 ЦК України. 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами та правилами. Згідно із ст. 1 Правил переадресування вантажів зміна станції призначення або разом з нею і одержувача вантажу (переадресування) здійснюється у порядку, передбаченому статтею 44 Статуту залізниць України. Переадресування здійснюється за заявою відправника, одержувача або експедитора (за дорученням), які є відповідальними перед попереднім одержувачем за наслідки такої зміни і зобов'язані відрегулювати розрахунки між відправниками, попередніми адресатами та фактичними одержувачами. Згідно із ст. 13 Правил переадресування вантажів за час затримки вагонів (контейнерів) до оформлення відправником перевізних документів на переадресування стягується плата за користування вагонами (контейнерами) відповідно до статей 44 та 119 Статуту залізниць. Період затримки обчислюється з часу, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу, до оформлення відправником перевізних документів на переадресований вантаж. Якщо вантаж очікує переадресування у вагоні (контейнері) на місці загального користування впродовж терміну, що перевищує термін безкоштовного зберігання, встановлений статтею 46 Статуту залізниць, то вантажовласник (експедитор) крім плати за користування вагоном (контейнером) сплачує залізниці плату за зберігання вантажу, встановлену тарифом. Таким же чином нараховується плата за користування вагонами (контейнерами) та плата за зберігання вантажу у разі переадресування його під час перевезення (на попутних, прикордонних станціях). Відповідно до ст. 14 Правил переадресування вантажів якщо залізниця не має можливості видати вантаж, то за вказівкою відправника (безпосередньо або через експедитора) вона переадресовує його на іншу станцію призначення, іншому одержувачу або повертає його відправнику. Таке переадресування оформляється за первинними документами з внесенням до них усіх платежів, пов'язаних із затримкою вантажу (за період від прибуття до переадресування). Ці платежі і провізна плата стягуються з одержувача або відправника, якщо йому повернуто вантаж. Переадресування згідно з цим пунктом здійснюється за наявністю гарантії сплати всіх належних залізниці платежів новим одержувачем, що підтверджується телеграмою начальника станції нового призначення. Плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажів, навіть якщо він збільшений начальником залізниці до двократного розміру, не є санкцією - мірою відповідальності за порушення зобов'язання, а є платою за надані послуги. Залучення залізниці до участі у справі як відповідача може мати місце лише тоді, коли право на пред'явлення до неї претензії та подання позову належить позивачеві та за наявності відповідних правовстановлюючих документів. Згідно з п. 1 Правил заявлення та розгляду претензій претензії, що виникають з перевезення вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу, пред'являються у порядку, передбаченому статтями 130-134 Статуту залізниць України. ДП «Придніпровська залізниця» вважає, що ЗАТ "Говерлус" є неналежним позивачем по справі, оскільки згідно з даними накопичувальної картки № 29090025 від 29.09.2014 збори за послуги, пов'язані з перевезенням вантажів були списані з особового рахунку ПП "УКРЕНЕРГОТРАНС", а не з особового рахунка позивача. ЗАТ «Говерлус» не мало жодного відношення до спірного перевезення, не виступало ані в якості відправника, ані в якості одержувача вантажу, ані в якості платника платежів, що виникли під час перевезення. Відтак у позивача відсутні підстави для стягнення з ДП «Донецька залізниця» коштів.
Розгляд справи відкладався.
19.05.2015р. розгляд справи продовжений та прийнято рішення.
18.05.2015р. від позивача надійшла заява №15/5-15-4 від 15.05.2015р., в якій позивач просить стягнути з відповідача майнову шкоду в розмірі 77 854 грн. 52 коп.
В позовній заяві позивач просить стягнути з відповідача суму неправомірно списаних грошових коштів в сумі 77 854 грн. 52 коп., в заяві №15/5-15-4 від 15.05.2015р. позивач просить стягнути з відповідача майнову шкоду в розмірі 77 854 грн. 52 коп.
Таким чином, позивач змінив підставу позову.
Але, відповідно до ст. 22 ГПК України позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви до початку розгляду господарським судом справи по суті .
Розгляд справи по суті почався в судовому засіданні 22.04.2015р., про що також вказано в протоколі судового засідання від 22.04.2015р.
Таким чином, позивач звернувся з заявою про зміну підстави позову вже після початку розгляду господарським судом справи по суті .
Згідно абз. 2 п. 3.12 Постанови Пленуму №18 від 236.12.2011р. заяви про зміну предмета або підстави позову, які відповідають вимогам статей 54 і 57 ГПК, проте подані після початку розгляду господарським судом справи по суті, залишаються без розгляду і приєднуються до матеріалів справи, про що суд зазначає в описовій частині рішення, прийнятого по суті спору (або в ухвалі, якою закінчується розгляд справи).
За таких підстав, заява №15/5-15-4 від 15.05.2015р., в якій позивач просить стягнути з відповідача майнову шкоду в розмірі 77 854 грн. 52 коп., залишається без розгляду.
Враховуючи все вищевикладене, суд розглядає позовні вимоги позивача, які заявлені ним у позовній заяві, та в якій позивач просить стягнути з відповідача суму неправомірно списаних грошових коштів в сумі 77 854 грн. 52 коп.
При цьому, позивач не позбавлений права звернутися до суду з самостійною позовною заявою про стягнення з  відповідача майнової шкоди в розмірі 77 854 грн. 52 коп.
Розглянувши та оцінивши всі матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та третіх осіб, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає з наступних підстав:  
03.08.2012р. між Закритим акціонерним товариством „ГОВЕРЛУС" (UАВ GOVERLUS") (надалі-позивач, комітент за договором) та Приватним акціонерним товариством „УКРЕНЕРГОТРАНС" (далі - ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", комісіонер за договором) був укладений Договір комісії №030812. Згідно з умовами даного договору комісіонер діє від свого імені, за дорученням за рахунок комітента зобов'язаний за обумовлену договором винагороду вчинити правочини обумовлені договором, щодо надання послуг, з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
29.07.2010р. між ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" та Державним підприємством „Донецька залізниця” (далі – відповідач) був укладений Договір про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги №Е-050047. Даним договором регламентується проведення ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" розрахунків з залізницею (відповідачем по справі) за надані відповідачем послуги з перевезення вантажів, порожніх власних та орендованих вагонів. На підставі договору ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", для проведення розрахунків і обліку сплачених сум були відкриті особові рахунки по ДП „Донецька залізниця" з присвоєнням відповідних кодів платника № 9100478 та №9101601.
25.07.2014р. за накладними №45544053, №45544061 та 45544087 зі ст. Дніпродзержинськ ДП «Придніпровська залізниця» (відправник - ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат ім. Ф. Е. Дзержинського») призначенням на ст. Комунарськ ДП «Донецька залізниця» на адресу ПАТ «Алчевський металургійний комбінат» відправлено 56 порожніх вагона, у тому числі 14 порожніх вагонів власності ЗАТ GOVERLUS" (договір Комісії №030812 від 03.08.2012р.).
Номери вагонів ЗАТ «ГОВЕРЛУС» (UАВ GOVERLUS") по накладній № 45544053: 56655434, 56690316, 56647423, 56813470, 56680929, 56660012, 56689755, 56699960, 56690449, 56671704, 56689821, 56672025, 53543724. Номер 1 вагону власності ЗАТ «ГОВЕРЛУС» (UАВ GOVERLUS") по накладній №45544061: 56843568.
ДП «Придніпровська залізниця» прийняла вагони до перевезення та стягнула з особового рахунку ПрАТ «УКРЕНЕРГОТРАНС» по ДП «Придніпровська залізниця» плату за здійснення перевезення 56 порожніх вагонів, в тому числі 14 порожніх вагона власності ЗАТ „ГОВЕРЛУС" (UАВ GOVERLUS").
У зв'язку з проведенням активної фази антитерористичної операції (АТО) на території Донецької та Луганської областей України та пошкодженням залізничної інфраструктури, з 28.07.2014 року і до відміни Укрзалізницею введено конвенційну заборону (№ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014 р.)на навантаження (відправлення) всіх вантажів зі станцій залізниць України, країн СНД і Балтії на станції Дебальцеве, Дебальцеве-Сортувальна, Комунарськта інших станцій ДП «Донецька залізниця».
Дані обставини призвели до того, що 56 порожніх вагонів, в тому числі 14 порожніх вагонів власності позивача, які прямували зі ст. Днірпродзержинськ призначенням на ст. Комунарськ на адресу ПАТ «Алчевський металургійний комбінат», відповідно з конвенційною забороною №ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014 р. були зупинені відповідачем на шляху прямування по ст. Демурине ДП „Донецька залізниця".
Оскільки термін дії конвенційної заборони не встановлено, а залізниця зобов'язань з доставки вантажу (порожніх вагонів) одержувачу не виконувала, з метою виключення невиробничих простоїв вагонів, а також щоб уникнути розобладнання вагонів у зв'язку з тривалим простоєм вагонів в покинутих потягах, ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" був змушений звернутися з заявою №3.4 - 523 від 11.08.2014 р. до начальника служби комерційної роботи та маркетингу ДП „Донецька залізниця" з проханням здійснити переадресування даних вагонів на нову станцію призначення - ст. Терни ДП „Придніпровська залізниця" на адресу нового одержувача - ПАТ „Північний ГЗК".
За результатами розгляду звернення ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", відповідачем був виданий наказ про здійснення переадресування №1685 від 11.08.2014 р. за підписом начальника служби комерційної роботи та маркетингу ДП „Донецька залізниця" Антонова.
Листом № 3.4 - 523 від 11.08.2014 р. ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС", як платник, гарантувало оплату збору за оформлення переадресування вагонів та добір тарифу по переадресації.
29.09.2014 р по станції Демурине ДП «Донецька залізниця», крім збору за оформлення переадресування вагонів, з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" по Донецькій залізниці №9101601 по накопичувальній картці №29090025 від 29.09.2014 р., були списані:
- збір за зберігання 56 вагонів на коліях загального користування в розмірі 8 141,28 грн., у тому числі, як вважає позивач, за 14 вагонів власності позивача у розмірі 2035,32 грн. (без урахування ПДВ);
- плата за користування 56 вагонами в розмірі 251 054,72 грн., у тому числі, як вважає позивач, за 14 вагонів власності позивача у розмірі 62 763,68 грн.,(без урахування ПДВ);
- телеграфний збір за повідомлення залізниці на прохання вантажовідправника у розмірі 319,10 грн., у тому числі, як вважає позивач, за вагони власності позивача – в розмірі 79,77 грн.,(без урахування ПДВ).
У відповідності до умов договору комісії №030812 від 03.08.2012 р., а саме: положень п. 3.3. р. 3 договору, при виконанні доручень за договором комітент відшкодовує комісіонеру будь-які підтверджені витрати, пов'язані з виконанням доручень та понесені комісіонером в інтересах комітента, в тому числі, але не виключає витрат на оплату порожнього пробігу рухомого складу в звітному періоді.
Витрати комісіонера утримуються комісіонером із сум доходу, одержаного на користь комітента в процесі виконання договору і підлягаючого перерахуванню комітенту.
Як вказує позивач, він відшкодував ПрАТ «УКРЕНЕРГОТРАНС» всі понесені останнім витрати, пов'язані з оплатою збору за зберігання вагонів на коліях загального користування, плати за користування вагонами, телеграфного збору за повідомлення залізниці на прохання вантажовідправника, які були списані ДП „Донецька залізниця" з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС".
Позивач вважає, що списання з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" збору за зберігання вагонів на коліях загального користування, плати за користування вагонами за їх простій на коліях станції Демурине ДП „Донецька залізниця" та телеграфного збору за повідомлення залізниці було проведено безпідставно з підстав, вказаних у позовній заяві.
Позивач вважає, що сума грошових коштів, яка була неправомірно нарахована та списана з особового рахунку ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС" складає 77 854,52 грн.,у т.ч. ПДВ-20%, з яких: 2 035,32 грн.- збір за зберігання вагонів на коліях загального користування; 62 763,68 грн.- плата за користування вагонами; 79,77 грн.- телеграфний збір за повідомлення залізниці на прохання вантажовідправника; 12 975,75 грн.- ПДВ-20%; всього: 77 854,52 грн., у т.ч. ПДВ-20% -12 975,75 грн.
Позивач в позовній заяві просить стягнути з відповідача неправомірно списані з позивача грошові кошти в сумі 77 854 грн. 52 коп.
Але, позивач не надав суду доказів, що грошові кошті в сумі 77 854 грн. 52 коп. були списані саме з позивача.
Сам позивач в позовній заяві та в судових засіданнях вказує, що грошові кошті в сумі 77 854 грн. 52 коп. були списані відповідачем з рахунку третьої особи - ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС".
Матеріалами справи підтверджується, що грошові кошти були списані Державним підприємством „Донецька залізниця” з ПрАТ „УКРЕНЕРГОТРАНС".
Враховуючи все вищевикладене, позивач безпідставно просить стягнути з відповідача неправомірно списані з позивача грошові кошти в сумі 77 854 грн. 52 коп.
Доводи позивача не приймаються судом, в зв’язку з їх недоведеністю.
За таких підстав, позивачу слід відмовити в задоволені позовних вимог про стягнення з Державного підприємства „Донецька залізниця” неправомірно списаних грошових коштів в сумі 77 854 грн. 52 коп. 
Судовий збір покладається на позивача, відповідно до статті 49 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 22, 44 – 49, 82 – 85 ГПК України, суд 
 
 В И Р І Ш И В:
 
В задоволені позову, про стягнення з Державного підприємства „Донецька залізниця м. Донецьк неправомірно списаних грошових коштів в сумі 77 854 грн. 52 коп., відмовити.
 
 
Повне рішення складено : 19.05.2015р.
 
 
Суддя                                                                                                        Л.С. Місюра