flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги ДП “Донецька залізниця”, м. Донецьк у справі № 908/1042/15-г

16 грудня 2016, 11:38

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

69001, м. Запоріжжя, вул. С. Тюленіна,21/Шаумяна,4

Інформаційний центр тел. (061) 224-08-88

 


У Х В А Л А

13.12.2016                                                                                     Справа № 908/1042/15-г

Господарський суд Запорізької області у складі колегії суддів: Науменко А.О. (головуючий), Смірнов О.Г., Топчій О.А., при секретареві Курочкіній О.О.

За участю від позивача: Спіцина А.С., довіреність № 2016/11-01 від 10.11.2016 р.; від Регіональної філії «Донецька залізниця» ПАТ «Українська залізниця» - Багнич О.А., довіреність від 08.11.2016 р.; від Публічного акціонерного товариства «УКРЗАЛІЗНИЦЯ»: Багнич О.А., довіреність № ц/3-04/285-16 від 11.10.2016 р.

Розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” про заміну відповідача на правонаступника у справі № 908/1042/15-г

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” (03150, м. Київ, вул. Горького 33-В, офіс 1001)

до відповідача: Державного підприємства “Донецька залізниця” (83001, м. Донецьк, вул. Артема, 68; 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5-А)

про розірвання договору фінансового лізингу № Д/П-131512/НЮ від 21.08.2013 р. та стягнення суми,

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Запорізької області 15.03.2016 р. звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” з заявою про заміну відповідача у справі, відповідно до якої позивач просив суд замінити Державне підприємство “Донецька залізниця” на Публічне акціонерне товариство “Українська залізниця”.

23.06.2015 р. господарським судом Запорізької області у справі №908/1042/15-г прийнято рішення, яким позовні вимоги задоволено, розірвано договір фінансового лізингу №Д/П-131512/НЮ від 21.08.2013, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю “ПРЕМЄР ЛІЗИНГ” та Державним підприємством “Донецька залізниця”, стягнуто з Державного підприємства “Донецька залізниця” на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “ПРЕМЄР ЛІЗИНГ” кошти у розмірі 129 158 078,79 грн., судовий збір у розмірі 74 298,00 грн.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 08.12.2015 р. у справі №908/1042/15-г апеляційну скаргу ДП “Донецька залізниця” залишено без задоволення, рішення господарського суду Запорізької області від 23.06.2015 р. залишено без змін.

На виконання рішення господарського суду Запорізької області від 23.06.2015 р. у справі №908/1042/15-г судом видано наказ від 12.01.2016 р.

Постановою Вищого господарського суду України від 03.03.2016 р. касаційну скаргу ДП “Донецька залізниця” залишено без задоволення, постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.12.2015 р. у справі №908/1042/15-г залишено без змін.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 24.03.2016 р. у справі № 908/1042/15 на підставі ст. 25 Господарського процесуального кодексу України здійснено процесуальне правонаступництво Державного підприємства “Донецька залізниця” на Публічне акціонерне товариство “Українська залізниця”.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 26.04.2016р. у справі № 908/1042/15 ухвалу господарського суду Запорізької області від 24.03.2016 р. залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 25.08.2016 р. у справі № 908/1042/15 ухвалу господарського суду Запорізької області від 24.03.2016 р. та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 26.04.2016р. скасовано, матеріали справи направлено на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.

Відповідно до ч. 3 ст. 2-1 ГПК України, Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України № 30 від 26.11.10., в зв’язку звільненням з посади судді Кутіщевої-Арнет Н.С., справу № 908/1042/15 передано колегії суддів: Науменко А.О. (головуючий), Топчій О.А., Смірнов О.Г., згідно протоколу автоматичного розподілу від 24.10.2016 р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.10.2016 р. колегією суддів прийнято заяву до розгляду, розгляд заяви призначено на 22.11.2016 р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 22.11.2016 р. розгляд заяви відкладено на 13.12.2016 р.

Заява Товариства з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” мотивована реорганізацією Державного підприємства “Донецька залізниця”, м. Донецьк у Публічне акціонерне товариство “Українська залізниця”, що підтверджується наданими заявником витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця”, Державного підприємства “Донецька залізниця”, витягом зі статуту Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” та посиланням на прийнятий Закон України “Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування”, Постанову Кабінету Міністрів України №200 “Про утворення Публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” та додатку 1 до неї.

Представник позивача підтримала вказану заяву, відповідно до якої просить суд замінити ДП “Донецька залізниця” його правонаступником – ПАТ “Українська залізниця”.

В поясненнях по справі від 13.12.16. Регіональна філія «Донецька залізниця» ПАТ «Українська залізниця» зазначає, що ліквідаційна комісія з припинення ДП «Донецька залізниця» не створювалась. Комісія з реорганізації ДП «Донецька залізниця» станом на 13.12.2016 р. свою роботу не завершила, жодних розпорядчих актів щодо завершення роботи зазначеної вище комісії не видавалося. В зв'язку з цим, ПАТ «Українська залізниця» не може надати докази завершення роботи комісії з реорганізації ДП «Донецька залізниця». Станом на 13.12.2016 р. ДП «Донецька залізниця» з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не виключено, а знаходиться в стані припинення. Таким чином, цивільна правоздатність ДП «Донецька залізниця» не припинилася. В зв'язку з цим, ПАТ «Українська залізниця» не може надати докази виключення з реєстру та припинення правоздатності ДП «Донецька залізниця». Також звертає увагу, що ПАТ «Укрзалізниця» є неналежним відповідачем, оскільки не є правонаступником ДП «Донецька залізниця», на підставі витягу з ЄДРПОУ від 05.12.2016 року - правонаступництво щодо ДП «Донецька залізниця» (код 01074957) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року № 604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника. Також звертаю увагу суду на той факт, що в Верховній Раді України зареєстровано законопроект №5428 від 18.11.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції» з наступним змістом:

«5.1. До проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції та затвердження передавального акту цього майна Товариству як правонаступнику прав і обов'язків зазначених підприємств, встановити мораторій на звернення стягнення на активи Товариства за зобов'язаннями таких підприємств.

5.2. Мораторій на звернення стягнення на активи Товариства, встановлений п. 51 цього Закону, втрачає чинність після проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції та затвердження передавального акту цього майна Товариству, але не пізніше ніж через 6 місяців з дня завершення антитерористичної операції.».

Підпунктами 3, 4 пункту 6 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 01.12.2014 р. «Про внесення змін і доповнень до Інформаційного листа ВГСУ від 12.09.2014 р. № 01-06/1290/14 «Про Закон України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням АТО» передбачено:

«3) Якщо у господарського суду наявні достовірні (тобто документально підтверджені підприємством зв’язку) відомості про неможливість здійснення поштових відправлень до певних населених пунктів чи місцевостей, то суд не вчиняє дій, зазначених у підпунктах 1 і 2 цього пункту. У такому разі, а також у випадках, коли поштові відправлення учасникам судового процесу все ж було надіслано, але їх повернуто підприємством зв’язку через неможливість вручення, суд здійснює відповідне повідомлення шляхом надсилання телеграми, телефонограми, з використанням факсимільного зв'язку чи електронною поштою або з використанням інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення. У такому разі на примірнику переданого тексту, що залишається у матеріалах справи, зазначаються дата і година його передачі і прізвища та ініціали осіб, які передали і прийняли текст. У матеріалах справи мають міститися документи, що підтверджують отримання учасником судового процесу повідомлення (завірений судом витяг з журналу реєстрації телефонограм, журналу реєстрації електронних поштових відправлень тощо).

4) За неможливості здійснити повідомлення учасника судового процесу і в такий спосіб - інформація про час і місце судового засідання розміщується на сторінці відповідного суду (у розділі "Новини та події суду") офіційного веб-порталу "Судова влада в Україні" в мережі Інтернет (www.court.gov.ua/sudy/). У такому разі на роздрукованій сторінці з мережі Інтернет, на якій розміщено інформацію про час та місце засідання господарського суду, зазначаються дата розміщення інформації, прізвище та ініціали судді, у провадженні якого знаходиться відповідна справа, а також вчиняється його підпис.

Якщо господарським судом вжито відповідних заходів щодо повідомлення учасника судового процесу, який знаходиться на території проведення АТО, у суду вищої інстанції відсутні підстави для скасування прийнятого судового рішення з посиланням на пункт 2 частини третьої статті 104 або пункт 2 частини другої статті 111-10 ГПК».

У відповідності до Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 01.12.2014 р. «Про внесення змін і доповнень до Інформаційного листа ВГСУ від 12.09.2014 р. № 01-06/1290/14 «Про Закон України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням АТО», та з огляду на неможливість направлення поштової кореспонденції в м. Донецьк, з метою повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, ухвали суду від: 25.10.16, 22.11.2015 р., було розміщено на сторінці господарського суду Запорізької області офіційного веб-порталу “Судова влада в Україні”, що підтверджується відповідними витягами роздрукованих сторінок з офіційного веб-порталу "Судова влада в Україні" мережі Інтернет, які додано до матеріалів справи.

 

Розглянувши заяву позивача про заміну сторони у виконавчому провадженні її правонаступником, суд дійшов висновку, що дана заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 25 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення діяльності суб'єкта господарювання шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов'язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, господарський суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.

Згідно з п. 1.4. (абз.3) постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.11.2011 року № 18 «Про деякі питання практики застосування ГПК України судами першої інстанції»  процесуальне правонаступництво, відповідно до положень ст. 25 ГПК передбачено не лише у зв'язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб'єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі заміни кредитора або боржника у зобов'язанні (статті відповідно 512 і 520 Цивільного кодексу України). Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 25 ГПК допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.

Згідно преамбули Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» від 23.02.2012 р. № 4442-VI цей Закон визначає правові, економічні та організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі (далі - Товариство), управління і розпорядження його майном та спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.

Відповідно до частин 1-8 статті 2 Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Утворення Товариства не потребує попереднього дозволу Антимонопольного комітету України. Товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту). Статут Товариства затверджується Кабінетом Міністрів України. Засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Товариство є правонаступником усіх прав і обов’язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту. Оприлюднення затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється Товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб’єктів господарювання. Під час утворення Товариства, формування його статутного капіталу та припинення Державної адміністрації залізничного транспорту України і підприємств залізничного транспорту, у тому числі під час відступлення права вимоги, переведення боргу, проведення реорганізації, не застосовуються положення законодавства щодо: необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов’язанні (переведення боргу), якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України; права кредиторів вимагати у зв’язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов’язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами; проведення аудиторської перевірки фінансової звітності підприємств залізничного транспорту; проведення екологічного аудиту підприємств залізничного транспорту.

25.06.2014 р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову “Про утворення публічного акціонерного товариства “Українська залізниця” № 200, якою КМУ постановив утворити публічне акціонерне товариство “Українська залізниця”, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код згідно з ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.

Статут Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 735.

Отже, ПАТ «Укрзалізниця» (ідентифікаційний код: 40075815), як нова юридична особа, утворене згідно із Законом України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця».

Дослідивши перелік підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ “Українська залізниця”, викладений у додатку 1 до постанови КМУ № 200 від 25.06.2014р., судом встановлено, що ДП “Донецька залізниця” (відповідач у справі) включено до вказаного переліку.

Реорганізація юридичної особи, як самостійний вид її припинення, передбачає проведення певної процедури та характеризується деякими особливостями. Так, зокрема, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (ст. 104 Цивільного кодексу України); комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами (ст. 107 Цивільного кодексу України).

Отже, відповідно до законодавства, при реорганізації шляхом злиття юридичних осіб перехід прав і обов'язків до новоутвореної юридичної особи відбувається на підставі передавального акту.

Про необхідність затвердження таких передавальних актів йдеться й у постанові Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200 «Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця».

За змістом пунктів 4 і 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200, проведенню реорганізації (злиття) має передувати проведення інвентаризації майна підприємств, що реорганізуються (зливаються) та складання актів інвентаризації майна, після чого мають складатися та затверджуватися передавальні акти майна та зведені акти майна, що вносяться до статутного капіталу ПАТ «Укрзалізниця».

Таким чином, положення вказаного Закону, постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200 та Статуту про те, що ПАТ «Укрзалізниця» є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, не означають «автоматичного» правонаступництва без проведення інвентаризації майна та затвердження передавальних актів.

Разом з тим, в зазначеній вище постанові Кабінету Міністрів України в пункті 5 установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до цього пункту, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту" загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 Постанови КМ № 604 від 12.11.2014 р.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 2014 р. 604 «Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції» передбачено, що проведення інвентаризації та оцінки майна (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, має бути здійснено після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції після чого мають бути подані пропозиції щодо зміни статутного капіталу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".

Пунктом 1 розділу 1 Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.15 р. № 1275-р, м. Донецьк включено до зазначеного Переліку.

На виконання вказівок Вищого господарського суду України, викладених в постанові № 908/1042/15-г судом досліджено витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 25.10.2016 р., Державне підприємство “Донецька залізниця” знаходиться в м. Донецьк та перебуває в стані припинення, тобто ще не є припиненим.

Згідно із ст. 1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» період проведення антитерористичної операції триває до дати набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

З огляду на викладене, Державне підприємство «Донецька залізниця» знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції, залишається юридичною особою єдиного державного реєстру як юридична особа не виключене), передача прав і обов’язків до ПАТ «Укрзалізниця» не є завершеною (відсутні первинні документи про таку передачу), а тому заява Товариства з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” про процесуальне правонаступництво подана передчасно і задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 25, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

УХВАЛИВ:

Відмовити в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю “Прем’єр Лізинг” від 10.03.2016 р. про заміну відповідача його правонаступником.

 

Суддя  (головуючий)                                                                      А.О. Науменко

 

 

Суддя                                                                                               О.Г. Смірнов

 

 

            Суддя                                                                                               О.А. Топчій